Bisschop op laatste dag werkbezoek naar hoogste punt dekenaat

Geplaatst op: 15-09-2019

De laatste dag van het werkbezoek van bisschop Harrie Smeets aan het dekenaat Maastricht was letterlijk een hoogtepunt. De bisschop bezocht de Sint-Pietersberg. Op het hoogste punt van de parochies van Sint-Pieter kreeg hij tekst en uitleg over de herinrichting van de voormalige ENCI-groeve. ’s Ochtend was de bisschop te gast geweest in het parochiecluster Maastricht-Oost. Het werkbezoek werd zondagavond afgesloten in de Sint-Servaasbasiliek.

Het mooie weer hielp zondagmiddag mee om te genieten van het weidse uitzicht. Vanaf de Sint-Pietersberg is niet alleen de voormalige mergelgroeve goed te zien, maar ook bijna het hele dekenaat Maastricht. Pastoor Jan Vries en zijn kerkbestuur hadden de bisschop meegenomen naar het hoogste punt van hun parochie om vandaar te wandelen naar de oude kerk van de wijk Sint-Pieter. Onderweg werd de Lourdesgrot bezocht die tot de oudste van Nederland behoort. Hier maakte de bisschop ook kennis met de familie die naast de grot woont en al meer dan 80 jaar voor het onderhoud zorgt. Inmiddels heeft de derde generatie deze taak op zich genomen.

Een paar honderd meter verder ligt de neogotische parochiekerk van Sint-Pieter, die in de volksmond ook ‘Sint-Pieter boven’ wordt genoemd (Onderaan de berg ligt de nieuwe kerk van Sint-Pieter beneden). Hier kreeg de bisschop een korte rondleiding door de kerk en over het kerkhof, dat bekend is vanwege zijn vele bijzondere graven. Kerkhofbeheerder Breur Henket legde uit dat het project ‘begraven in andermans graf’ er mede voor gezorgd heeft om tientallen zeer oude en monumentale graven te behouden. Op het kerkhof zijn ook vele tientallen religieuzen begraven die ooit in Maastricht hebben gewerkt.

Voorafgaand aan de wandeling op de Sint-Pietersberg had Mgr. Smeets zondagochtend het parochiecluster van Maastricht-Oost bezocht. De vijf parochies van Heer, De Heeg, Heugem, Scharn en Amby zijn via enkele tussenstappen uiteindelijk één federatie geworden. Tientallen vrijwilligers en parochianen uit heel Maastricht-Oost hadden zich zondagmorgen in de kerk van Amby verzameld om samen met de bisschop de eucharistie te vieren. Tijdens een samenzijn na afloop gaf pastoor Paul Horsch een overzicht van de parochieactiviteiten en konden parochianen de bisschop persoonlijk spreken.

De bezoeken aan Amby en Sint-Pieter vormden de afronding van het werkbezoek van bisschop Smeets aan het dekenaat Maastricht. Dit werd liturgisch afgesloten met een vesperviering in de Sint-Servaasbasiliek, waarna nog een samenzijn met vrijwilligers uit het hele dekenaat volgde. De komende drie weekeinden bezoekt bisschop Smeets de dekenaten Thorn, Roermond en Venray.

Lees ook

Fotoreportage