Bisschop Smeets verkent ‘eigen’ dekenaat

Geplaatst op: 27-09-2019

Roermond staat bekend als de bisschopsstad. Maar dat wil nog niet zeggen dat de bisschop heel Roermond kent. Daarom brengt Mgr. Harrie Smeets op zijn kennismakingsronde door het bisdom dit weekeinde ook een bezoek aan het dekenaat waar hij zelf woont. De eerste dag van dat bezoek bracht de bisschop meteen naar diverse plekken waar hij voorheen nog nooit geweest was.

Het bezoek begon vrijdagmorgen op ‘bekend terrein’, namelijk met een H. Mis in de Munsterkerk op een steenworp afstand van het bisschopshuis. Eigenlijk de ‘eigen parochie’ van de bisschop. Hij werd door deken Rob Merkx niet alleen als bisschop, maar ook als parochiaan van harte welkom geheten.

Na een informele ontmoeting met enkele vrijwilligers van de binnenstadsparochie ging de bisschop met de deken en de kapelaans naar de andere kerk van hetzelfde cluster: de Sint-Michaëlkerk in Herten. Hier kreeg hij een uitvoerige rondleiding tot en met de grafkelder aan toe. Ook hier was weer even gelegenheid om kennis te maken met een aantal parochievrijwilligers.

Terug in de stad werd Mgr. Smeets voorgesteld aan enkele tientallen leden van het Christoffelgilde, die al sinds jaar en dag ervoor zorgen dat de Munsterkerk, de kathedraal en de Caroluskapel in Roermond regelmatig voor het publiek geopend zijn. Momenteel maakt de Munsterkerk ook deel uit van het project ‘Grootste Museum van Nederland’ dat veel extra bezoekers oplevert. De kerk maakt zich tevens op voor de viering van het 800-jarig bestaan in 2020.

De rest van de eerste dag van het werkbezoek was gereserveerd voor de drie parochies van de voormalige gemeente Swalmen: Boukoul, Asselt en Swalmen zelf. In alle drie de kerken werd Mgr. Smeets ontvangen en uitvoerig ingelicht over de geschiedenis van de kerken. Met overal een eigen touch. In Boukoul zwengelde de wijkraad de discussie aan over de toekomst van het kerkgebouw. In Asselt stond vooral de rijke geschiedenis van het meer dan duizend jaar oude kerkje centraal. In Swalmen was er ruime gelegenheid om met de vrijwilligers persoonlijk te praten.

Zaterdag bezoekt de bisschop de parochies van de Roerstreek en de Kapel In ’t Zand.

Lees ook