Wereldjongerendagen

Geplaatst op: 26-08-2022

De Wereldjongerendagen is het grootste jongerenevenement ter wereld. Elke twee á drie jaar komen meer dan een miljoen katholieke jongeren bij elkaar om samen hun geloof te beleven. Hoofdgast is paus Franciscus. De eerstvolgende Wereldjongerendagen vinden plaats van 1 tot en met 6 augustus 2023 in Lissabon in Portugal. Ook jongeren uit het bisdom Roermond kunnen deelnemen.

WJD-reis bisdom Roermond

Het bisdom Roermond biedt samen met de bisdommen Breda, Rotterdam en het aartsbisdom Utrecht een gezamenlijke 17-daagse busreis aan via Parijs, Lourdes en Burgos op de heenweg en een korte stop in Bordeaux op de terugweg. Deze reis vertrekt op 24 juli en op 9 augustus ben je weer terug in Nederland. .

Bijeenkomst als voorbereiding op de WJD van juli-augustus 2023

Op zondag 16 april is er in Eijsden een eerste bijeenkomst voor Limburgse jongeren die zich meegaan naar de Wereldjongerendagen, deze zomer in Lissabon. Ook jongeren die zich nog niet voor de WJD aangemeld hebben maar wel graag mee willen gaan, zijn welkom. De WJD zijn een geweldige happening om mee te mogen maken: zoveel jongeren bij elkaar voor wie het geloof iets of heel veel betekent.

De voorbereidingsbijeenkomst is op zondag 16 april, van 14.00-18.00 uur, in de parochiezaal van de kerk Maria Tenhemelopneming. Adres: O.-L.-Vrouweplein 3/4 in Mariadorp-Eijsden. Op het programma staat: kennis maken, informatie uitwisselen, Portugese hapjes eten en een gebedsmoment. Aanmelden via: pastoor@h-clemens.nl of bel 06-28729707.

WJD@home: In januari 2023 jongerenweekend op Ameland

WJD@Home, zo heet het jongerenweekend dat eind januari op Ameland wordt gehouden. Het is een jaarlijkse mini-versie van de Wereldjongerendagen. Deze keer is het ook een voorbereiding op de ‘grote’ Wereldjongerendagen die in augustus in Lissabon worden gehouden.

Honderdduizenden gelovige jongeren van over de hele wereld komen dan in Portugal samen met de paus. Tijdens WJD@Home in januari wordt al hierop vooruitgekeken. Het weekend vindt plaats van 27 t/m 29 januari. Op vrijdag 27e vertrekken alle deelnemers met de boot vanuit Holwerd in Groningen naar Ameland. Daar is wordt tijdens het weekeinde een programma aangeboden met workshops, gesprekken, vieringen, strandwandelingen en de kans om nieuwe vrienden te maken. Aanmelden kan tot 16 januari. Kosten € 85.

Voorbereidingsbijeenkomst WJD 2023

Op zondag 20 november wordt in Sittard een voorbereidingsbijeenkomst gehouden voor de Wereldjongerendagen 2023. Deze is bedoeld voor jongeren die in augustus mee willen naar de WJD Lissabon.

De middag vindt plaats in het klooster van het zusters dominicanessen aan de Geldersestraat in Sittard. Er wordt informatie gegeven over de WJD-reis, er is Portugees eten en er is gelegenheid om andere jongeren te ontmoeten. Aanvang 14.00 uur.

Programma zondag 20 november

14.00: binnenkomst, kennismaking met elkaar, enkele spellen als 'ijsbrekers'
14.45: Praise and worship - Christus is onze Koning
15.45: Pauze met Portugese tapas
16.15: Samen het WJD-lied zingen en presentatie van de reis van het bisdom door pastoor G.Dölle
17.00: Afsluitend gebed en zegen

Locatie: klooster zusters dominicanessen, Geldersestraat 39 in Sittard.

Aanmelden: bel naar 06-10703699

WJD-kruis toerde door Limburg

Afgelopen dagen was het kruis van de Wereldjongerendagen in Limburg. Jongeren droegen het kruis naar kerken in Venlo-Blerick, Roermond en Maastricht. De tocht is onderdeel van een rondgang van Jong Katholiek met het kruis door alle Nederlandse bisdommen als voorbereiding op de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon.

Lees verder | Bekijk fotoalbum

Kruis Wereldjongerendagen komt naar Limburg

Op zaterdag 29 oktober, zondag 30 oktober en maandag 31 oktober trekt het kruis van de internationale Wereldjongerendagen door Limburg. Het kruis komt naar Venlo-Blerick, Roermond en Maastricht, waar op deze dagen een programma voor jongeren en andere belangstellenden is.

De activiteiten met het WJD-kruis in Limburg zijn onderdeel van een pelgrimstocht die het vier meter hoge kruis sinds 14 oktober door alle Nederlandse bisdommen maakt. De tocht van het kruis is bedoeld als voorbereiding op de eerstvolgende katholieke Wereldjongerendagen die in augustus volgend jaar in Lissabon in Portugal worden gehouden. Dit is het grootste jongerenevenement ter wereld, waar doorgaans meer dan een miljoen gelovige jongeren aan deelnemen. Ook vanuit Limburg zullen er volgend jaar groepen jongeren naar Lissabon reizen. Hoofdgast tijdens de Wereldjongerendagen is paus Franciscus.

De Wereldjongerendagen zijn in 1983 ontstaan. Jongeren uit de hele wereld komen dan bij elkaar voor een programma van enkele dagen. Hoogtepunt zijn steeds de nachtwake en de openluchtviering met de paus. Vlak voor de eerste editie schonk toenmalige paus Johannes Paulus II een houten kruis aan de jongeren. Sindsdien heeft het kruis een speciale plaats bij elke editie van de WJD en in de aanloop ernaartoe. Eind 2003 was het WJD-kruis voor het laatst in Nederland.  De tocht die het kruis op dit moment door Nederland maakt, is ook online te volgen.

Meer weten over de Wereldjongerendag 2023 in Lissabon? Kijk op WJD.nl