Woensdag 13 november

Lezing prof. Hans Geybels over Mariaverering

De Vlaamse prof. Dr. Hans Geybels houdt woensdagmorgen 13 november in Roermond een lezing over Mariaverering. Hij doet dit op uitnodiging van de Stichting Mgr. Schrijnenhuis, die zich inzet voor zingeving en verbinding tussen christelijke vrouwen in Limburg.

In zijn lezing gaat Geybels in op de historische achtergrond van de Mariaverering. Vragen zoals ‘Waarom was er in het begin geen enkele devotie voor Maria?’ ‘Waarom neemt die vanaf de vierde eeuw een hoge vlucht?’ ‘Welke diverse vormen van verering ontstonden er?’ ‘Hoe zit het met Mariaverschijningen?’ ‘Wat met de dogma’s?’ ‘Waarom blijft Maria tot op de dag van vandaag populair?’ zullen hierbij aan bod komen. Ook eigen op voorhand aangeleverde vragen kunnen hierbij worden meegenomen.

Geybels is deeltijd docent aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. Hij doet onderzoek naar de geschiedenis van de religieuze volkscultuur. Daarnaast publiceert hij (inter)nationaal over religieuze kunst en de relatie tussen kerk en media.

• 9.30 uur Inloop met koffie/thee
  • 10.00 uur Thema-lezing Prof. dr. Hans Geybels
  • 11.30 uur Gebedsdienst in de Munsterkerk
  • 12.00 uur Afsluiting met een kleine lunch in ‘t Paradies, met gelegenheid voor een gezellig gesprek.
  • 13.30 uur Sluiting van de middag

Kosten: Uw bijdrage in de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Na bevestiging van uw aanmelding of ter plaatse kunt u (digitaal of contant) een donatie doen (richtbedrag € 7,50).

Locatie: MFC ’t Paradies Munsterstraat 61 (6041 GA) Roermond (ca. 10 minuten lopen vanaf treinstation Roermond)

Parkeren: op het Wilhelminaplein, parkeergarage De Oranjerie, Roercentrum of achter het NS-station.

Aanmelden: Per mail via info@schrijnenhuis.nl of via https://bit.ly/ontmoetingsdag13nov2024 vóór 5 nov. 2024.

U ontvangt een bevestiging van uw aanmelding.

Let op: vanaf 100 deelnemers ontvangt u een bericht van plaatsing op de wachtlijst.

Meer info: