Social Media

Zondag 2 juli 2023 – 13e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 28-06-2023

1e lezing: 2Kon.4,8-11.14-16a  
2e lezing: Rom.6,3-4.8-11  
Evangelie: Mt.10,37-42  

 

God wil er voor ons zijn

Vandaag worden wij uitgenodigd in alles te kiezen voor Hem, die ons met God verbindt. Wij worden uitgenodigd om daarin kritisch te zijn. Indien familieleden ons ‘volgen van Jezus’ in de weg staan; dat wij dan de goede keuze maken en wel vóór Hem. Dat klinkt radicaal en dat is het ook. Mogen wij zover gaan in ons christelijk leven? Lijken wij zo niet verdraaid veel op sektes die familieleden tegen elkaar uitspelen en van elkaar doen vervreemden?

Belangrijk is de vraag: wat betekent het Jezus radicaal te volgen? Het evangelie geeft ons als antwoord: wie Jezus radicaal volgt, leert van Hem om God in alles te volgen. Want het was de zending van Jezus de wil van zijn Vader in alles te vervullen: “Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.” Maar wat is nu die wil van de Vader? Waar komen wij in terecht wanneer wij zijn wil in alles volgen? In het Johannesevangelie wordt de wil van die Vader op een schitterende wijze verwoord: "Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij ons zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan maar eeuwig leven zal hebben."

Wij mensen hebben altijd de neiging iets te willen dat ten koste gaat van anderen. En dat maakt ons vervolgens bang voor de wil van anderen. Gods wil bestaat er nu juist in om er voor ons te zijn. En Jezus’ leven betekende niets anders dan deze wil van God in alles te vervullen. En het heeft Hem heel wat gekost om deze wil van God te volbrengen. Dit wordt bovenal zichtbaar in de hof van Getsemane: "Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker aan Mij voorbijgaan. Maar toch: niet zoals Ik wil, maar zoals Gij wilt." En wat wilde God dan? Dat Jezus zich zou geven als losprijs voor velen: "Geen grotere liefde kan iemand hebben dan deze, dat Hij zijn leven geeft voor een ander."

God wil ons geluk en Hij heeft om dit te bereiken zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard. Jezus op zijn beurt voegde zich volledig in, in deze liefdeswil van God. Als gedoopte christenen doen wij er goed aan in die liefdeswerkelijkheid van God te gaan staan. Allereerst opdat wij niemand in naam van God iets opleggen wat niet strookt met de wil van de Vader. Belangrijker is echter, dat wij zelf zien hoe groot de liefde is, die de Vader ons betoond heeft. Vooral dan wanneer wij zelf zijn terecht gekomen in een situatie zoals Jezus in de hof van Getsemane. Uit vrije wil onze wil in overeenstemming brengen met die van God blijft echter moeilijk. Onze verlangens komen namelijk lang niet altijd overeen met de wil van God. Hoe komt dat?

Misschien geeft de hof van Getsemane opnieuw het antwoord. Jezus vraagt daar of de kelk aan Hem voorbij mag gaan. Blijkbaar betekent het vervullen van Gods wil een opgave. De Romeinenbrief geeft ons vandaag inzage in het geheim, dat begon in die tuin: "Door de dood die Hij gestorven is, heeft Hij eens voor al afgerekend met de zonde; het leven dat Hij leeft, heeft alleen met God van doen." Wat betekenen deze woorden? Heeft Jezus een leven gekend dat niet volledig afgestemd was op de wil van God? Paulus geeft zelf het antwoord wanneer hij zegt: "Hij die zonder zonde was, heeft God voor ons tot zonde gemaakt." Christus heeft al onze zonden, bovenal de zonde van ongehoorzaamheid op zich genomen en door zijn liefde omgevormd. In Hem mogen wij een nieuwe schepping zijn.

Wij zijn als mensen vaak nog te veel op onszelf gericht. En in onze omgang met familie of vrienden zijn er daarom spanningen, zeker ook als het gaat om de wil van God. Paulus echter toont ons vandaag dat er door het Doopsel reeds iets nieuws in ons begonnen is. Ook wij mogen zeggen: het Doopsel heeft gemaakt dat in feite ons leven nog slechts met God van doen heeft. Het is echter Gods wil dat wij alleen door zijn Zoon dit alles tot stand kunnen brengen. Jezus heeft daarom in het gebed bij uitstek, het Onze Vader, het vervullen van Gods wil tot zijn wilsbeschikking gemaakt: "Uw wil geschiede." Moge Christus, de vervulling van die bede in ons steeds meer tot stand brengen. Dan zullen wij op een nieuwe wijze, zoals Elisa in de eerste lezing een zegen kunnen zijn voor familie en vrienden.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie