Social Media

Zondag 16 mei 2021 – 7e Zondag van Pasen

Geplaatst op: 13-05-2021

1e  lezing: Hand.1,15-17.20a.20c-26
2e lezing: 1 Joh.4,11-16
Evangelie: Joh.17,11b 19  

 

Samen staan we sterk

Samen sta je sterk, zegt de volkswijsheid. Of het nu gaat om samenwerking tussen bedrijven, ziekenhuizen, landen, of om de wereld in het groot of de kleine huisgemeenschap van een gezin: samen kun je wat – alleen sta je zwak. Als Jezus vandaag bidt dat zijn geliefde vrienden bewaard mogen worden tegen het kwaad, dat wil zeggen: beschermd mogen zijn, dan bidt Hij ook dat zij één mogen zijn in de liefde. Eén zoals de Vader en de Zoon dat zijn. Want Gods kracht is de éne onderlinge liefde die ze in alles op elkaar afgestemd laat zijn.

Samen staan we sterk, als gelovige mensen. God zendt de Pinkstergeest waar we om bidden en dat is ook een opdracht: wees niet gelovige in je eentje, denk niet dat jij als enige de Kerk uitmaakt, maar denk aan de eenheid met allen. Alleen dan ben je beschermd tegen alles wat je kan belemmeren om te leven als kind van God en broeder of zuster van Jezus.

‘Samen staan we sterk’ is helaas niet altijd wat de Kerk van onze dagen bindt. Nog nooit hebben mensen zo gemakkelijk gezegd en beleefd dat ze “zelf wel uitmaken hoe ze geloven.” Natuurlijk, geloven is een persoonlijke levenskeuze. Maar geloven is nooit alleen van en voor jou. Geloven is altijd een gave die je aangereikt krijgt, of het nu gaat over de boodschap van Jezus Christus of de samenhang eromheen. De  individualisering van godsdienst en maatschappij, raakt Kerk en samenleving. Juist in de tijd van coronacrisis voelen we wat de kracht is van saamhorigheid, maar ook de pijn van eenzaamheid.

Samen staan we sterk, en vandaar de opdracht en het gebed van Jezus om in eenheid van geloof bewaard te blijven. Om samen Kerk te willen zijn. Om ons als individuele mensen in te voegen in een groter geheel. Om dat breder te zien dan het gezin, de wijk, de parochie, dorp of stad, breder dan het bisdom of Nederland. Individuele gelovigen zijn allang wereldburgers geworden als het gaat over economie en communicatie. De kracht van onze katholieke Kerk is juist dat ze de bede van Jezus zo serieus neemt en echt wereldkerk wil zijn: een eenheid van alle gedoopten waar ook ter wereld. Wat al die mensen bindt, is Christus en de bereidheid om over de eigen grenzen heen te stappen en samen Kerk te vormen.

Samen staan we sterk, in Christus, in de éne Kerk. Een gemeenschap waarin de gelovige zich bewaard mag weten in Jezus’ Naam.

 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie