Bisschop en pastoor bij herdenking 80 jaar bevrijding

Geplaatst op: 13-09-2024

Bisschop Ron van den Hout was donderdag aanwezig bij de herdenking van 80 jaar bevrijding in Mesch. Dat kerkdorp aan de Belgische grens werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog als eerste plek in Nederland bevrijd. De bisschop sprak onder andere met John Foy, veteraan van het 347th Infantery Regiment.

Hij was samen met enkele andere oud-militairen naar Limburg gekomen om de herdenkingsplechtigheid bij te wonen. Eregasten waren Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima. Zij gingen onder andere naar de plek waar de eerste Amerikaanse militair in Nederland sneuvelde. In het dorp was er een programma met muziek en toespraken. Gouverneur Emile Roemer verwees onder andere naar de tekst op het monument bij de Vredeskapel in Kerkrade: ‘Opdat wij de vrijheid waard blijven’.

Tijdens een wandeling door het dorp werden de Koning en Koningin ook ontvangen door pastoor Roy Driessens van Mesch. Hij gaf onder meer tekst en uitleg bij het bloemtapijt dat vrijwilligers op het plein voor de kerk hadden gemaakt. In de tuin van de pastorie spraken de Koning en Koningin met diverse oudere inwoners van Mesch die de bevrijding destijds als kind hadden meegemaakt.

Vanuit Mesch ging de bevrijding van Nederland in 1944 verder, maar de opmars verliep minder snel dan de geallieerden hadden ingeschat. Delen van Noord- en Midden-Limburg werden pas in 1945 bevrijd, nadat een deel van de bevolking eerst naar Friesland was geëvacueerd. Toenmalig bisschop Guillaume Lemmens reisde met hen mee. Het zou uiteindelijk tot 5 mei 1945 duren voordat de Tweede Wereldoorlog helemaal voorbij was. Dat betekent dat er tot 5 mei volgend jaar ook diverse herdenkingen van 80 jaar vrijheid zullen zijn.