Zondag 20 november 2022 – Laatste zondag van het kerkelijk jaar| Hoogfeest Christus Koning

Geplaatst op: 17-11-2022

1e lezing: 2 Sam.5,1-3
2e lezing: Kol.1,12-20
Evangelie: Lc.23,35-43

Een lijdende koning

Vandaag vieren wij het feest van Christus Koning. Hoe springt Jezus om met zijn koninklijke macht? Deze vraag is belangrijk. Hangt van het antwoord immers niet af of het verantwoord is zich over te leveren aan zijn heerschappij? Hoe is Jezus koning? “Bent U koning?”, vraagt Pilatus. “Ja, koning ben Ik, daartoe ben Ik in de wereld gekomen.” Maar Jezus voegt er de volgende veelzeggende woorden aan toe: "Mijn koningschap is niet van deze wereld. Zou mijn koningschap van deze wereld zijn dan zouden mijn dienaars er wel voor gestreden hebben, dat Ik niet aan de Joden werd uitgeleverd." Hier worden verschillende dingen duidelijk. Het belangrijkste is dit: Jezus’ koningschap is van een andere wereld. Concreet betekent dit: Hij hanteert andere wapens: "Anders zouden mijn dienaars er wel voor gestreden hebben, dat Ik niet aan de Joden werd uitgeleverd."

Jezus’ Koningschap betekent echter ook dat zijn macht een uitlevering niet uitsluit. Hoe wordt het koningschap van Jezus ingekleurd? Op Palmzondag horen wij hoe Jezus als koning wordt binnengehaald in Jeruzalem. Zijn koningschap heeft dus met een historische koningsstad van doen. En zijn koningschap kan zich daarbij zelfs beroepen op goede papieren. Toch draagt Christus slechts eenmaal in zijn leven een koninklijke kroon. Het is de kroon die Hij draagt gedurende het lijden waarover het vandaag in het evangelie gaat.

Indien de doornenkroon zijn koninklijke kroon is, dan is het kruis waaraan Hij hangt zijn troon. Dan toont zich dus in het lijden Jezus’ Koningschap. Onze koning is een koning die het lijden niet schuwt. Wat heeft dit te betekenen? Is Hij misschien een mislukte koning waarmee wij dan medelijden kunnen hebben. Hoe is Jezus koning? Wat heeft zijn koningschap te bieden? Wat kan ik beginnen met een koning die ik vandaag op het feest van zijn koningschap bovenal ontmoet als de Man die het lijden ondergaat?

Jezus wordt gekruisigd te midden van twee misdadigers. Zij ontvangen hun straf terecht. Jezus wordt door zijn vonnis echter met hen op een lijn gezet. Het gebeurt zoals de profeet het heeft voorspeld: "Hij zal onder de misdadigers gerekend worden." Menig staatshoofd kent de wegen die bewandeld moeten worden om laster of beledigingen het hoofd te kunnen bieden. Wat doet Jezus? Zonder rekening te houden met zichzelf ontfermt Hij zich over het lot van een van deze verdoemden: "Voorwaar, Ik zeg U: vandaag nog zult gij met Mij zijn in het paradijs."

De kruisdood van Jezus toont ons dat dit geen lege woorden zijn: "Dit is mijn Bloed dat vergoten wordt tot vergeving van zonden." Jezus' koningschap schittert door zijn Zelfgave. De kruisdood is werkelijk het teken bij uitstek van zijn macht. Hier wordt zichtbaar hoever Gods liefde reikt. Jezus’ kruisoffer bewerkt dat er voor de goede moordenaar vergeving en zelfs genezing bestaat. Want de goede moordenaar mag dan wel niet ontkomen aan zijn doodsvonnis; in de ogen van God is hij een nieuwe mens geworden. Dankzij Jezus’ offer telt de misdaad in Gods ogen niet meer. In dat ene zinnetje: “Jezus, denk aan mij”, krijgt deze man deel aan de bevrijdende kracht van deze lijdende koning.

Jezus is de lijdende koning omdat Hij als enige heeft ingezien wat zonde is. En dit inzicht, dit lijden om de zonde heeft Hij alleen gedragen. In dit lijden heeft Hij uiteindelijk de overwinning behaald op zonde en dood. Wat doe ik met Christus Koning? De goede moordenaar geeft ons het antwoord. Bezie Jezus’ koningschap met de ogen van het geloof. Durf in de Man van Smarten de koninklijke macht bij uitstek te ontdekken. Een macht die van ons mensen wil maken met een nieuwe visie: "Weest barmhartig, want uw hemelse Koning is barmhartig.” Dan zullen de volgende woorden van Jezus ook in ons leven tot vervulling gebracht worden: "Vandaag nog zult gij met Mij zijn in het paradijs."

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie

Illustratie: Beeld van de gekruisigde Christus als koning in de parochiekerk van Heer