Kleinste processie ooit in cluster Pey

Geplaatst op: 04-05-2020

Op 24, 30 en 31 mei trekt door Koningsbosch, Maria Hoop en Pey de kleinste processie ooit. Vanwege de coronamaatregelen zullen op die dagen alleen een kruisdrager en de pastoor op veilige afstand met het Allerheiligste over straat gaan. De ‘stoet’ zal op enkele plaatsen stoppen om de gemeenschap te zegenen: “een stil gebed om bescherming en kracht,” aldus de pastoor.

“De processie behoort tot de hoogtepunten van het kerkelijk leven in onze gemeenschap,” zo schrijft de pastoor in het parochieblad. “Jaarlijks trekken wij door één van de kernen van onze parochie, met muziek van de fanfare, schutterijen, communicanten, zangers en heel wat parochianen. Vastelaovesvereniging de Aester Sjaelen Uul draagt dan de hemel, een baldakijn boven de monstrans met het Heilig Brood.” Dat is er dit jaar allemaal niet bij. “Geen grote processie met veel deelnemers, geen muziek of schutterseer, geen communicanten, geen misdienaars met belletjes, geen communieouders met flambouwen. Dat is allemaal niet mogelijk en niet verantwoord in deze tijd van de coronacrisis.”

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat mensen meelopen. Wie langs de route woont, kan vanuit huis de processie volgen of thuis bidden. Telkens wanneer de processie vertrekt naar één van de kernen, zullen de klokken luiden. “Het is niet zozeer een fotomoment, maar een moment om uw handen te vouwen en mee te bidden of thuis een kaars te ontsteken,” aldus de pastoor. “Zo brengt de processie ons naar de kern ... kruis en monstrans. De verpakking van dit kostbare cadeau laten we deze keer weg.”

• Koningsbosch: 24 mei vanaf 10.00 uur
  • Maria Hoop: 30 mei vanaf 18.00 uur