Leven met psalmen

Geplaatst op: 14-08-2023
Alt Text

Steeds opnieuw kwamen ze afgelopen jaren als een rode draad langs in nagenoeg alle voordrachten en cursussen over liturgie en kerkmuziek: de 150 psalmen. Wereldliteratuur. Tegelijk de eigen gebedsteksten van het volk van God, zowel in het Oude als het Nieuwe Testament. Als vervolg op de vormingsbijeenkomsten liturgie worden dit seizoen zes bijeenkomsten over de psalmen aangeboden: drie in Venray en drie in Gulpen.

Wie de psalmen leest, bidt, zingt en er bij mediteert, ziet zijn hele leven langs komen. Alles wat zich in het leven en de wereld van de mens kan voordoen, is erin terug te vinden. Maar tegelijkertijd verkondigt datzelfde psalmboek dat niets buiten God om gaat. Zowel in vreugde en nood als ten tijde van vrede en dreiging of bij geluk en diepe tegenslag zoekt en vindt de psalmist antwoorden bij God. Al duizenden jaren bieden de psalmen mensen de kracht en de moed om God te vinden in alle omstandigheden van het leven.

In de cursus ‘Leven met de psalmen’ wordt de wereld en de cultuur van deze bijzondere Bijbelteksten voorgesteld en toegelicht. Daarin wordt veel nadruk gelegd op verklaring van de teksten en hun betekenis voor ons hier en nu, zowel binnen als buiten de kaders van liturgie en kerkmuziek. Voorkennis is niet vereist, men is welkom!

De reeks ‘Leven met psalmen’ in Gulpen wordt gegeven op zaterdagmiddagen 30 september, 11 november en 9 december. In Venray vinden dezelfde bijeenkomsten plaats op de zaterdag 14 oktober, 25 november en 16 december.

Er wordt een bijdrage van € 5,- per keer gevraagd!

Aanmelden en meer info