Liturgische vorming 2024-2025: Oude Limburgse gebruiken & volksgeloof

Geplaatst op: 18-08-2024
Alt Text

In de cursusreeks ‘Liturgische vorming’ staan dit seizoen oude Limburgse gebruiken volksgeloof centraal. Vormen zij het einde van een tijdperk of bieden ze nieuwe kansen? Dat is de vraag die in zes bijeenkomsten wordt gesteld. De cursus wordt gegeven op twee locaties: in Gulpen en in Venray.

Processies door het veld of over straat, kruidenboeket of palmtak, het zegenen van alles wat los of vastzit, wijwater, wierook, paaseieren en driekoningenkoek, carnaval en oogstdankfeest, ijsheiligen, Hubertusmarkten en paardenzegeningen. Vanouds hangt de rijke Limburgse cultuur van katholieke volksgebruiken aan elkaar. Veel dreigt te verdwijnen. Soms is dat niet erg en heeft het zijn tijd gehad. Van andere zaken zou je je kunnen afvragen of ze niet afgestoft en opnieuw zinvol ingezet kunnen worden als vertrekpunt van een missionaire kerk.

Na de bijeenkomsten liturgische vorming van de voorbije jaren in Gulpen en Venray, vinden er dit seizoen weer twee keer zes zaterdagmiddagen plaats. Daarin gaat het deze keer over deze oude gebruiken als leerpunt en inspiratie voor geloven in deze tijd.

• Data Gulpen: 19 oktober, 2 november, 7 december van 13.30-15.00 u
  • Data Venray: 28 september, 16 november, 30 november van 14-15.30 u
    De data voor het voorjaar van 2025 volgen nog!

Locatie:

• Gulpen: Parochiehuis Kapelaan Pendersplein 10 in Gulpen
  • Venray: Grote Kerk Mgr. Goumansplein in Venray

Aanmelding:
Deelname kan aan alle zes de bijeenkomsten of aan afzonderlijke middagen. Kosten € 5 per bijeenkomst ter plekke te voldoen

Lees ook

Indiase bisschop Albert Anastas bezocht Roermond

Twee 'nieuwe' bisschoppen ontmoetten elkaar deze week in Roermond. Mgr. Albert Anastas is sinds januari van dit jaar bisschop van het bisdom Kuzhithurai in de regio Tamil Nadu in India. Hij bezocht de vorige maand aangetreden bisschop Ron van den Hout om kennis te maken.

Zondag 6 oktober

Opening Rozenkransmaand met inzegening Mariabeeld in Weert

Op zondag 6 oktober wordt om 10 uur de Rozenkransmaand  feestelijk geopend in de dekenale Sint Martinuskerk.  Tijdens de mis zal de Broederschap  twee nieuwe broedermeesters installeren. Na de Eucharistieviering wordt het onlangs gerepareerde Mariabeeld aan de linker voorgevel van de kerk opnieuw ingezegend.

Woensdag 16 oktober

Bijeenkomst Resonansgroep Kerk/Jodendom over Joods erfgoed in Roermond

De eerstvolgende bijeenkomst van de Resonansgroep Jodendom en Rooms-katholieke Kerk in Limburg vindt plaats woensdag 16 oktober in Roermond.

Zondag 6 oktober

Werelddierendag: zegening van huisdieren in Wittem

Op 6 oktober, de zondag na Werelddierendag, kunt u uw huisdier laten zegenen op het kerkpleintje voor Klooster Wittem (Wittemer Allee 34, Wittem).