Maastrichtse kerken collecteren voor oud-kapelaan op Curaçao

Geplaatst op: 05-11-2020

In de aanloop naar de Adventperiode en Kerstmis starten de Maastrichtse Sint-Servaasparochie en de parochie Anna-Lambertus een financiële hulpactie voor de noodlijdende bewoners van de Santa-Famiaparochie in Willemstad, hoofdstad van Curaçao. In die parochie werkt de Limburgse priester Marc Hooijschuur. Hij was voorheen kapelaan aan de Maastrichtse Servaasbasiliek en de Annakerk en is vervolgens pastoor geweest in Heel.

Ook in Curaçao slaat het coronavirus hard toe. Naast de besmettingen en de overlijdens is de economische schade enorm. De economie op het eiland leunt bijna helemaal op het toerisme, dat volledig is ingestort. “Ik kom ze dagelijkse mensen tegen die van de een op de andere dag op straat staan, zonder dat ze kunnen terugvallen op sociale voorzieningen,” zo schrijft pastoor Hooijschuur in een brief aan de kerkbesturen van zijn vroegere Maastrichtse parochies. “Ondertussen lopen de dagelijkse kosten door. Velen staan met lege handen.”

Hooijschuur helpt bij het op touw zetten en uitdelen van voedselpakketten, waarvoor hij het initiatief heeft genomen en die mede mogelijk zijn gemaakt door de steun van de Nederlandse overheid. Met één pakket kan een gemiddeld gezin tien dagen vooruit. Maar andere dagelijkse kosten moeten worden betaald. “Als pastoor probeer ik de lasten van de mensen mee te dragen, maar eerlijk gezegd moet ik vaker dan me lief is zeggen: ik doe nu even niet mee. De geldelijke bomen van de parochie Santa-Famia groeien allesbehalve tot in de hemel,” aldus Hooijschuur. “Daarom klop ik nog eens aan, waar ik inmiddels alweer 14 jaar geleden als kapelaan gewoond en gewerkt heb. Misschien mogen de mensen in Curaçao rekenen op hulp vanuit Limburg,” zo eindigt Hooijschuur zijn brief aan de Maastrichtse kerkbesturen.

Bijdrages zijn welkom op het rekeningnummer van de St.-Servaasbasiliek NL 15 INGB 0679 4602 09, onder vermelding van “bijdrage Marc Hooijschuur”.