Zaterdag 1 januari 2022 – Hoogfeest van de H. Maria, Moeder van God | Wereldvredesdag

Geplaatst op: 31-12-2021

1e lezing: Num.6,22-27
2e lezing: Gal.4,4-7
Evangelie: Lc.2,16-21

Dankbare mensen

Het oude jaar 2021 is voorbij. Een nieuw jaar ligt voor ons. Een jaarwisseling geeft aanleiding tot bezinning. Wij kijken terug, wij kijken vooruit. Hoe was het oude jaar? Gevoelens van tevredenheid of teleurstelling wedijveren misschien met elkaar. Wat zal het nieuwe jaar ons brengen? Wij hebben onze hoopvolle verwachtingen, maar we weten nu al, dat wij ook in het nieuwe jaar tegen teleurstellingen zullen aanlopen. Dat maakt ons misschien angstig, maar tevens is het ook reden tot blij vertrouwen op Gods Voorzienigheid, die ons in zijn hand houdt. Ook al kan het stormen, toch is Hij ons nabij. Ook in het nieuwe jaar zijn wij weer in Gods hand.

Vorige week vierden wij kerstmis, het feest van de geboorte van Gods Zoon. Waar een kind is geboren, daar staat ook de moeder in het middelpunt van de belangstelling. Vandaag wordt Maria in de liturgie heel bijzonder geëerd om haar goddelijk moederschap. Zij heeft steeds geleefd in een blij vertrouwen, ofschoon datgene wat van haar gevraagd werd, moeilijk en soms onbegrijpelijk was.

Het is een gelukkige samenloop van omstandigheden dat Nieuwjaarsdag valt op de dag waarop wij Maria eren om haar goddelijk moederschap. Zo kunnen wij het komende jaar plaatsen onder haar moederlijke bescherming. “Sub tuum praesídium confugimus,” zo begint de oudste Mariahymne in de Kerk. Voor velen is het zelfs een gebed dat zij dagelijks bidden: “Tot u nemen wij onze toevlucht, heilige Moeder van God, wijs onze gebeden niet af, als wij in nood zijn, maar verlos ons uit alle gevaren, gij, glorierijke en gezegende Maagd.”

Wij mogen Maria bovendien aanroepen, omdat Jezus vanaf het kruis zijn moeder aan ons gegeven heeft om ons aller Moeder te zijn. “Vrouw, zie daar uw Zoon. Zoon, zie daar uw moeder.” Het mag ons dan ook niet verbazen dat vanaf het eerste begin van de Kerk er voor Maria een grote devotie is vanwege haar goddelijk moederschap. Vorige week vierden wij Kerstmis en waar een kind geboren is, daar staat ook de moeder in het centrum van de belangstelling. Haar komt een bijzondere gelukwens toe. Maria verdient het dat wij haar vandaag danken en eren.

Maria durfde het aan om haar toekomst in Gods hand te leggen. De woorden van de engel dat zij moeder van Gods Zoon zou worden, kon zij niet begrijpen, maar ze durfde het aan haar leven aan God toe te vertrouwen. Daarmee is zij een voorbeeld voor ons allen aan het begin van dit nieuwe jaar. Ook wij kennen de toekomst niet. Dat maakt ons onzeker. Daarom trachten wij om alle risico’s uit de weg te gaan. We willen de wereld maakbaar maken. Niets mag aan het toeval worden overgelaten. Met kansberekeningen proberen wij een weg uit te stippelen. Alles onder controle. Het gevolg van deze opstelling is dat wij ons van teleurstelling naar frustratie spoeden. Het leven kan niet aan een tekentafel ontworpen worden. Dat heeft verder tot gevolg dat we tegenover iedereen achterdochtig worden. De samenleving verhardt.

De houding die Maria ons aanleert, is de houding van vertrouwen en dankbaarheid. Dankbaarheid is de levenshouding en activiteit, waarbij wij vechten tegen deze negatieve gevoelens tegenover elkaar. Wij worden uitgenodigd om oog te willen hebben voor de vele lichtpuntjes in hun en het eigen leven die je zomaar als geschenken ten deel vallen. Onze protestantse medebroeders kennen een bekend kerklied: “Tel uw zegeningen. Tel ze een voor een.” De dankbare mens heeft er oog voor en is er zelfs op zoek naar in zijn eigen herinneringen. Dankbare mensen weten meestal ook uit eigen ervaring dat niet alles vanzelfsprekend is in het leven en zij erkennen zelfs van tegenslag geleerd te hebben en zijn er dankbaar om.

Dankbare mensen beseffen dat geluk niet te claimen valt en dat niet alles voor geld te koop is. Dankbare mensen zijn herkenbaar als blije mensen. Er is reden tot levensvreugde. Dankbare mensen zijn ook gulle mensen, die de ander in hun levensvreugde laten delen.  Dankbare mensen zijn mensen die vrede stichten waar verdeeldheid heerst. Op deze wereldvredesdag bidden wij om dankbare mensen. Dankbaarheid is een levenshouding, maar hoe deze je eigen te maken? Vandaag wijst Maria ons met haar levensvoorbeeld deze weg. Vertrouwen wij ons aan haar toe.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie