Parochies in Limburg aan de slag met synodaal proces

Geplaatst op: 16-12-2021

Paus Franciscus droomt van een nieuwe toekomst voor de Kerk. Hij wil iedereen laten meepraten over hoe die toekomst eruit moet zijn. Daarom is afgelopen najaar een zogeheten synodaal proces van start gegaan, waarin ook een rol is weggelegd voor parochies in het bisdom Roermond. De paus wil graag dat de Kerk haar oor te luisteren legt en in gesprek gaat met mensen binnen en buiten de Kerk. De parochies in Limburg zijn deze week geïnformeerd hoe ze dat de komende maanden kunnen doen.

Synode is een chique woord voor kerkvergadering. Synodes worden al eeuwenlang gehouden. Soms nemen aan een synode alleen bisschoppen deel, soms worden anderen uitgenodigd om mee te praten. Dit laatste is nu heel nadrukkelijk aan de orde. Paus Franciscus heeft alle katholieke gelovigen – en zelfs geïnteresseerden buiten de Kerk – uitgenodigd om mee te praten over de toekomst van de Kerk. In het bisdom Roermond zullen de synodale gesprekken op drie niveaus gevoerd worden:  lokaal door parochies/-federaties, regionaal door dekenaten en diocesaan door het bisdom zelf.

Heilige Geest
Letterlijk betekent het woord synode ‘samen op weg’. Het onderwerp van gesprek van deze synode is: ‘Voor een synodale Kerk: gemeenschap, participatie, zending’. De paus vraagt van alle gelovigen om met elkaar na te denken over de vraag hoe zij als gelovigen met elkaar samen op weg gaan. Met andere woorden: hoe we een synodale Kerk kunnen worden. Hij bedoelt daarmee dat de Kerk steeds meer een gemeenschap van gelovigen mag worden, waarin velen actief participeren en dat geloof vervolgens in hun omgeving zelf uitdragen, in woorden en in daden. De paus wil graag dat uit de ontmoetingen blijkt welke weg de Heilige Geest aan de Kerk wijst.

Ontmoetingen
De bedoeling is daarom dat dekenaten en parochies in Limburg in de eerste maanden van 2022 ontmoetingen gaan organiseren, waarin over de toekomst van de Kerk gesproken kan worden. Het Vaticaan heeft een lijst met onderwerpen aangereikt, die als basis kunnen dienen voor deze ontmoetingen. Het bisdom Roermond heeft deze lijst verder uitgewerkt in een werkmap, waarin ook ideeën en suggesties worden gedaan waarmee parochies op lokaal niveau aan de slag kunnen. De werkmap wordt deze week naar alle dekenaten en parochies in Limburg gestuurd.

Volgens het bisdom bieden deze gesprekken ook kansen voor parochies/-federaties om nieuwe contacten te leggen en op een andere manier het gesprek met mensen aan te gaan. “Zeker nu wij ons in ons bisdom in een proces van vitalisering en herstructurering bevinden, kunnen deze gesprekken een goede opstap zijn naar het ontwikkelen van vitale geloofsgemeenschappen,” schrijft hulpbisschop Everard de Jong in de brief die met de werkmap naar alle parochies gaat. Mgr. De Jong is door bisschop Harrie Smeets gevraagd het synodale proces in het bisdom Roermond te coördineren.

Verslagen
Het is de bedoeling dat van alle ontmoetingen korte verslagen worden gemaakt, die uiterlijk 30 april 2022 ingeleverd moeten zijn. Het bisdom zorgt er dan voor dat deze via de bisschoppenconferentie uiteindelijk in Rome belanden, waar in oktober 2023 een bisschoppensynode zich samen met de paus over deze thema’s zal buigen.
Op de website van het bisdom is een speciale pagina ingericht met meer achtergrondinformatie over de synode. Daar is ook een achtergrondartikel annex interview met Mgr. De Jong over de synode te downloaden uit de nieuwe uitgave van het bisdomblad De Sleutel dat ook deze week verschijnt.