Pastoor Kanke schildert eigen kruiswegstatie

Geplaatst op: 08-04-2020

“Af en toe teken ik wel eens wat,” laat pastoor Rainer Kanke van Echt desgevraagd weten. De coronacrisis heeft hem geïnspireerd om in deze Goede Week een eigentijdse kruiswegstatie te maken. Kanke scihlderde de 5e statie: Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen. Simon is hier afgebeld met een mondkapje en symboliseert iedereen die zich inspant om de slachtoffers van de coronacrisis te helpen hun kruis te dragen.

De kruisweg verbeeldt het lijden van Christus en bestaat doorgaans uit veertien ‘staties’ of afbeeldingen. Op Goede Vrijdag wordt de kruisweg doorgaans ’s middags om 15.00 uur in alle kerken gebeden. Dat kan vanwege de coronacrisis in ieder geval niet samen met kerkgangers. Wel is komende vrijdag om 15.00 uur de kruiswegoefening met bisschop Harrie Smeets op tv te zien vanuit het Kruiswegpark in Roermond (NPO2).