Paus schrijft brief over liturgische vorming

Geplaatst op: 30-06-2022

Paus Franciscus heeft deze week de apostolische brief Desiderio desideravi (Hier heb ik naar verlangd) over de liturgie gepubliceerd. In de brief, die gericht is aan alle gelovigen, wijst Franciscus op het belang van liturgische hervorming en benadrukt hij dat er daarvoor geen weg terug is.

De brief gaat over de diepere betekenis van de eucharistieviering zoals die door het Tweede Vaticaans Concilie is voorgesteld. Paus Franciscus benadrukt dat de klok voor de liturgische hervorming na het Tweede Vaticaans Concilie niet kan worden teruggedraaid en dringt aan op een betere liturgische vorming van alle gelovigen, ook en vooral aan de seminaries. Hij hoopt dat zijn brief kan bijdragen tot een herontdekking van de schoonheid van de liturgie en haar rol in de verkondiging. “Een viering die niet evangeliseert, is niet authentiek,” schrijft paus Franciscus in zijn brief van 65 alinea’s. De brief sluit aan bij het motu proprio Traditionis custodes. Na dit motu proprio is Desiderio desideravi zijn tweede belangrijke document over de liturgie van zijn pontificaat.

Volgens de paus is de liturgie een fundamentele dimensie in en voor het leven van de Kerk. Daarom wil hij daarover enkele overwegingen delen, al is de brief geen uitputtende presentatie, maar slechts stof tot nadenken. Hij onderstreept dat het niet de bedoeling is om nieuwe regelingen door te voeren of beslissingen terug te draaien. Hij wil wel de noodzaak van liturgische vorming en de zorg voor de liturgie onder de aandacht brengen. Hij wil ook veel suggesties bieden om de schoonheid van de waarheid van de liturgische viering te (leren) begrijpen. Die liturgie, zo schrijft hij, neemt een centrale plaats in in het kerkelijke leven, omdat Christus daarin werkelijk aanwezig is en omdat zij de ontmoetingsplaats is tussen de Schepper en de Kerk.

Zijn brief, waarvan de titel verwijst naar het Laatste Avondmaal in de evangelies en naar de eucharistie, bevat een pleidooi voor een almaar grondiger vorming van gelovigen en geestelijken in de liturgie, om zich almaar beter te associëren met het paasmysterie (de dood en opstanding van Jezus) die het middelpunt van de eucharistie is. Maar dat vereist dat élk aspect van de viering wordt verzorgd (ruimte, tijd, gebaren, woorden, voorwerpen, kleding, zang, muziek ...), al is zelfs dat nog niet voldoende om de deelname volledig te maken. Daarbij verwijst de paus naar de kunst van het vieren en de onberispelijke zorg in de liturgische viering zelf. Ik zou graag willen dat deze brief ons helpt onze verwondering over de schoonheid van de waarheid van de christelijke viering opnieuw aan te wakkeren, dat hij ons herinnert aan de noodzaak van een authentieke liturgische vorming en helpt om het belang te erkennen van de kunst van het vieren in de dienst aan de waarheid van het paasmysterie en van de deelname van alle gedoopten, ieder volgens zijn roeping.

Bron: Kerknet.be/Aleteia/KNA/VIS/