Nieuw synodedocument: Gelovigen dromen van open en gastvrije kerk

Geplaatst op: 28-10-2022

Het Vaticaan heeft donderdag 27 oktober het werkdocument voor de volgende fase van het synodale proces gepresenteerd. In het document ‘Vergroot de ruimte in uw tent’ (Jesaja 54:2) worden de enquêtes samengevat die vanaf oktober 2021 wereldwijd in alle bisdommen zijn gehouden. Deze tekst is het uitgangspunt voor de zogeheten continentale fase van de Wereldsynode, die nu begint.

Een van de belangrijkste punten die uit het document naar voor komt, is dat gelovigen over de hele wereld dromen van een inclusieve, open en gastvrije Kerk. Ook wordt opgeroepen om de moed te hebben om “eerlijk naar de realiteit van het kerkelijk leven te kijken en licht en schaduw bij de naam te noemen”. Ook concludeert het document dat er soms een grote afstand is tussen priesters en andere gelovigen en dat er een gebrek is aan de wil tot verandering.

Rol vrouwen
De samenstellers van het rapport schrijven verder dat het synodale proces vooral gaat om een erkenning van hen “die tot nu toe het gevoel hebben gehad dat de institutionele kerk niet geïnteresseerd is in hun geloofsbeleving of hun mening”. Uit de samenvatting blijkt dat in de rapporten uit alle delen van de wereld de rol van vrouwen in de kerk aan de orde wordt gesteld. Velen hebben het gevoel dat de gaven, de capaciteiten en het charisma van vrouwen niet worden erkend, terwijl ze de ruggengraat van veel kerkelijke gemeenschappen vormen. Er is duidelijk behoefte aan een grotere en alomvattende participatie op alle niveaus. Tot de groepen die als onvoldoende betrokken bij het synodale proces worden gekenmerkt, behoren ook jongeren, hertrouwd gescheidenen, alleenstaande ouders en LGBTQ-gelovigen.  Ook behoren de armsten en meest gemarginaliseerden tot een belangrijke doelgroep van een missionaire Kerk.

Grote deelname
Bij de presentatie van het 45 pagina’s tellende document bleek dat 112 van de 114 bisschoppenconferenties en alle 15 oosters-katholieke kerken een synodaal verslag hebben ingeleverd. Ook 17 van de 23 dicasteries van de Romeinse Curie, religieuze oversten, instituten van gewijd leven en genootschappen van apostolisch leven, verenigingen en lekenbewegingen hebben een bijdrage geleverd. Het redactieteam dat het document heeft samengesteld spreekt van een “rijkdom aan materiaal” en een “verscheidenheid aan stemmen”. Al deze stemmen zijn geëvalueerd en verwerkt door een groep deskundigen en het redactieteam onder leiding van kardinaal Jean-Claude Hollerich van Luxemburg en kardinaal Mario Grech, secretaris-generaal.

Het synthesedocument bestaat uit vier delen. Het eerste deel beschrijft de vruchten van synodaliteit in de vorm van een inventarisatie van de ervaringen tot nu toe. Het tweede hoofdstuk beschrijft het synodale proces als een ervaring van gemeenschap, participatie en zending. Deel drie, getiteld "Naar een missionaire synodale kerk", gaat in op sleutelelementen van missionaire synodaliteit, waaronder luisteren, zending, gemeenschap en participatie, maar ook geloofsleven en liturgie. Het vierde deel schetst de geestelijke leiding en de methodologie voor de continentale fase, die begint nadat de diocesane fase is voltooid.

Volgende fase
Met de presentatie van dit werkdocument is een nieuwe fase in de synode aangebroken. Het document kan vanaf nu besproken worden in de bisdommen en bisschoppenconferenties. Daarbij moet worden onderscheiden welke onderwerpen en mogelijke oplossingen per continent van bijzonder belang zijn. Een brede deelname van alle gelovigen is daarbij weer gewenst. Vervolgens vindt er per werelddeel een vergadering van bisschoppen plaats, waarin zij “de doorleefde synode-ervaring collegiaal evalueren” en waarbij zij in hun samenvattingen rekening moeten houden met de “verschillende stemmen van het volk van God op elk continent”. Voor Europa vindt deze vergadering begin februari plaats in Tsjechië. Uit de samenvattingen van de zeven continentale vergaderingen wordt in juni 2023 een ‘Instrumentum laboris’ (werkdocument) samengesteld voor de bisschoppensynode, die in oktober 2023 en 2024 in twee delen in Rome plaatsvindt.

Bron: Vatican News