Warm afscheid bisschop op koude dag

Geplaatst op: 16-07-2024

De kou en de sneeuwvlokken buiten de kathedraal stonden in schril contrast met de warme en hartelijke woorden die zaterdag 9 december in de kerk klonken bij gelegenheid van het afscheid van bisschop Frans Wiertz. Kardinaal Wim Eijk en gouverneur Theo Bovens van de provincie Limburg lieten zich in zeer lovende woorden over de bisschop uit en op zijn eigen toespraak volgde een minutenlang applaus.

Direct naar uitgebreid foto-album >>>

Dit was aan het einde van een bijna twee uur durende pontificale eucharistieviering in een volle kathedraal. De dankviering begon rond kwart over tien met een intredestoet van schutters met wapperende vaandels, broederschappen, acolieten, diakens, priesters en bisschoppen. Een gelegenheidskoor dat bestond uit zangers uit heel Limburg zorgde voor de muziek.

Erepenning
Tijdens zijn preek herinnerde kardinaal Eijk aan diverse momenten uit het leven van de bisschop, waarin volgens hem de verkondiging van het geloof altijd centraal stond. Gouverneur Bovens wees in zijn toespraak vooral op de maatschappelijke betrokkenheid van bisschop Wiertz en zijn bewogenheid met zwakkere groepen. De gouverneur overhandigde de bisschop ook de erepenning van de provincie, de hoogste provinciale onderscheiding.

Lees volledige preek kardinaal Eijk  Lees volledige toespraak gouverneur Bovens

Vonken
Aansluitend mocht de bisschop een schilderij met zijn eigen portret onthullen, dat de kunstenaar Theo Kuijpers uit Maastricht op verzoek van het bisdom heeft gemaakt. Het komt in de portrettengalerij van het bisdom te hangen. Kuijpers maakte bijna veertig jaar geleden ook de kruiswegstaties voor de kerk van De Heeg in Maastricht, waar mgr. Wiertz bouwpastoor was. In zijn dankwoord riep de bisschop iedereen op om met een interne blik te kijken, met de ogen van Jezus en daardoor het geloof weer te laten vonken. Vervolgens sprak de bisschop zijn grote dank jegens iedereen uit.

Receptie
Na de mis gingen alle aanwezigen onder aanvoering van schutterij Sint Urbanus uit Maasniel naar TheaterHotel De Oranjerie, waar de bisschop urenlang handen schudde van mensen die hem nog graag een keer persoonlijk wilden spreken. Op 15 december verhuist de bisschop naar Maastricht.

Bekijk utigebreid foto-album >>>