Wereldmissiedag: ‘Jullie zullen mijn getuigen zijn’

Geplaatst op: 20-10-2022

‘Jullie zullen mijn getuigen zijn.’ Onder dat motto wordt komende zondag (23 oktober) in de katholieke Kerk Wereldmissiedag gevierd. Elke christen is geroepen om te getuigen van Christus, zegt paus Franciscus in zijn boodschap voor deze zondag. Wereldmissiedag of Missiezondag is het feest van de solidariteit. Gelovige christenen vieren dat ze deel zijn van een wereldwijde gemeenschap van mensen die verantwoordelijkheid voor elkaar neemt.

Oktober geldt in de Kerk al heel lang als de missiemaand. In kerken wordt dan aandacht gevraagd voor missieprojecten, maar ook voor missie als een opdracht voor alle gelovigen. Iedereen die gedoopt is, heeft de opdracht om zijn of haar geloof in Jezus Christus uit te dragen. Op Wereldmissiedag wordt ook in kerken over de hele wereld gecollecteerd voor het pastorale werk van parochies in Afrika en Azië.

De wereldwijde collecte maakt Wereldmissiedag tot de grootste solidariteitsactie van katholieken. De inzamelingsactie draagt bij aan de verkondiging van het evangelie, de pastorale zorg in de armste geloofsgemeenschappen, de opvang en scholing van kwetsbare kinderen en de opleiding van priesters, diakens en catechisten. De collecte wordt georganiseerd door Missio Pauselijke Missiewerken.

Kibera
Dit jaar richt Missio de blik speciaal op de sloppenwijk Kibera in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. De metropool Nairobi staat met zijn 7,5 miljoen inwoners op het punt een megastad te worden. Dagelijks stromen mensen vanuit het omliggende gebied de stad binnen in de hoop op werk en een betere toekomst. Zo’n zestig procent van de bevolking van Nairobi leeft in grote slums (sloppenwijken) op slechts zes procent van de oppervlakte van de stad.

Een daarvan is Kibera, dat jungle betekent. Naar schatting een half miljoen mensen woont hier dicht opeen gepakt. Slechts een vijfde deel van de huizen heeft stroom; drinkwater moet bij waterstations gehaald worden. Hygiëne is een groot probleem. De ellende en uitzichtloosheid in de slum zijn echter slechts een kant van de medaille. Er is nog een andere kant: saamhorigheid, elkaar helpen waar het nodig is.

“Kibera is mijn thuis,” zegt Linet Mboya, een alleenstaande moeder van drie kinderen. Naast de zorg voor haar eigen kinderen heeft Linet ook de zorg op zich genomen voor zes straatkinderen. Dat begon ooit met een dertienjarige jongen die haar naar huis volgde en niet meer weg wilde gaan. Linet leeft van losse baantjes, zoals poetsvrouw, wasvrouw, receptioniste. Elke dag ziet ze kinderen aan de rand van de straat. Velen zijn blootsvoets en hebben al dagen niet gegeten. Linet: “Ik vraag me altijd af wat er van de kinderen terecht zou komen, als ik hen met het weinige dat ik heb, niet kan helpen.”

Vriendschappen sluiten
Een andere bewoonster van Kibera is zuster Mary Wambui, die wanneer ze maar tijd heeft de mensen in haar wijk bezoekt. Ze noemt het “befriending people”, vriendschappen sluiten. Zuster Mary heeft inmiddels een groot netwerk opgebouwd van mensen en organisaties met wie ze samen werkt. Zoals met pastoor Firmin Koffi die de gemeenschap van de Yarumal-missionarissen leidt en ook in Kibera woont. Er zijn meerdere kleine christelijke gemeenschappen in de wijk, waar mensen samenkomen om te bidden en elkaar met praktische zaken te helpen. Zuster Mary heeft ook microkredietgroepen opgericht, waardoor vrouwen een klein zelfstandig inkomen kunnen verwerven.

“Zonder Younib was ik allang lid van een bende geworden,” aldus de 22-jarige Joseph Mwangi. Hij woont vlak bij de grootste afvalstortplaats van Nairobi. Criminele bendes maken er de dienst uit. Overdag verzamelt Joseph afval om geld te verdienen. Hij studeert film, want het is zijn droom om films te maken. Bij Younib (Youth Network for Interreligious Brotherhood) kan hij zijn creativiteit kwijt en experimenteren met film en samen met anderen aan filmprojecten werken. Younib is een jeugdbeweging die in 2012 is opgericht door pater Serge Patrick. Pater Patrick is opgeleid als danser en voordat hij priester werd, werkte hij als choreograaf. Hij biedt zang, sport en dans aan. Zo’n 120 jongvolwassenen en ongeveer tweeduizend scholieren doen mee.

Geef aan MISSIO Pauselijke Missiewerken in de collecte of stort uw bijdrage op NL65 INGB 0000 0015 66, t.n.v. MISSIO Wereldmissiemaand.