Zaterdag wijding nieuwe bisschop

Geplaatst op: 14-08-2024

In de kathedraal in Roermond is vandaag hard gewerkt om de kerk in gereedheid te brengen voor de wijdingsplechtigheid van de nieuwe bisschop. Morgen – zaterdag 8 december – wordt Mgr. Harrie Smeets tot bisschop gewijd en zal hij de leiding van het Limburgse bisdom op zich nemen. Bij de viering worden zo’n 1200 gasten verwacht.

De wijdingsplechtigheid wordt rechtstreeks op televisie uitgezonden, dus vandaag zijn technici al druk in de weer geweest om camera’s, lampen en snoeren aan te brengen. Ook staan verspreid door de kerk diverse beeldschermen, zodat iedereen de plechtigheid goed kan volgen. Hetzelfde is gebeurd in de Munsterkerk, waar nog eens 300 mensen de wijding op een scherm zullen volgen.

Voor alle gasten zijn er in de kathedraal honderden extra stoelen geplaatst. En natuurlijk is ook de bloemversiering zeer feestelijk. Speciale aandacht zal zaterdag uitgaan naar de cathedra – de bisschopszetel – waarop Mgr. Smeets zaterdag plaatsneemt en waar hij vanaf dat moment letterlijk en figuurlijk zetelt.

Vrijdagmiddag heeft iedereen die tijdens de viering een handeling moet verrichten ook geoefend, zodat dit zaterdag allemaal vlekkeloos kan verlopen. Ook Mgr. Smeets zelf kwam tijdens het oefenen een kijkje nemen.

Zaterdagmorgen trekt vanaf 10 uur een stoet van misdienaars, schutters, diakens en priesters vanaf het kantoor van het bisdom aan de Swalmerstraat naar de kathedraal. Daar sluiten de aanwezige 25 bisschoppen zich bij hen aan. Om 10.30 uur begint de plechtigheid, die dan rechtstreeks te volgens is via de KRO op NPO2 en de L1 op het eigen kanaal. De regionale omroep begint al om 10.00 uur met de live-uitzending.