Social Media

Zondag 7 april 2024 – 2e Zondag van Pasen | Beloken Pasen | Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid

Geplaatst op: 03-04-2024

1e lezing: Hand.4,32-35
2e lezing: 1 Joh.5,1-6  
Evangelie: Joh.20,19-31  

 

Leven als oprecht christen

De Verrezen Jezus ontmoet zijn beste vrienden voor het eerst sinds ze Hem allemaal in de steek lieten in zijn ergste nood. Ze moeten allemaal bang geweest zijn voor dat moment. Ook Thomas was bang. Die Thomas was ook maar een gewone mens die een beetje gevangen zat in angst en daarbij ook nog eens in een behoorlijke portie twijfel. Toch waren Jezus’ eerste woorden tot twee keer toe: “Vrede zij met u.” Geen berisping, geen verwijt, alleen ‘Vrede’. En daarna toonde Hij hun zijn wonden, de onmiskenbare tekenen. “Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u.”

Terwijl zij het gevoel hadden dat ze als zijn leerlingen jammerlijk gefaald hadden, geeft Jezus hun de zending die Hij van de Vader had ontvangen. Nu pas beseften ze dat niet zij Hem hadden uitgekozen, maar Hij hen. Hun opdracht, een opdracht om zonden te vergeven moest uitgevoerd worden door de kracht van de Heilige Geest. Met die kracht van de Heilige Geest zijn wij allen gewaarmerkt voor een speciale zending en wel om te leven als oprecht christen volgens het belangrijkste gebod dat God ons gaf: God liefhebben en de naasten gelijk uzelf. Dát is de opdracht voor iedere mens.

Net als Thomas hebben velen hun twijfels over het bestaan van God. Misschien dragen we allemaal iets van zijn DNA in ons. Bidden we daarom tot Gods Geest om meer geloof en dat we ons hart openen voor een hernieuwde persoonlijke ontmoeting met Jezus.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie