Social Media

Zondag 6 augustus 2023 – Gedaanteverandering van de Heer

Geplaatst op: 05-07-2023

1e lezing: Dan.7,9 10.13 14  
2e lezing: 2 Petr.1,16 19
Evangelie: Mt.17,1-9  

 

De almacht van God

Gelooft u nog in een Almachtige God? Dat is een belangrijke vraag in een tijd waarin velen God links laten liggen, juist vanwege twijfels over zijn almacht. Gelooft u nog in Gods almacht? Kijken wij naar de Islam, dan zien wij daar wel degelijk een belijdenis van Gods almacht. Sterker nog: wie de Naam van Allah oneerbiedig gebruikt, wordt in sommige Islamitische staten zelfs ter dood gebracht. En de lezingen van dit feest tonen ons dat ook onze Bijbel en met haar de Kerk geloven in de almacht van God.

Daniël beschrijft ons God in een visioen. God zet zich almachtig neer op een hoge troon. Duizend maal duizenden dienen Hem en tienduizenden staan voor Hem. Bovendien staat er: "Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij." Het evangelie spreekt vandaag ook over Gods gloriemacht. Zij wordt zichtbaar door Jezus' verheerlijking op de berg.

God is dus ook voor ons christenen almachtig. Maar wat betekent dat nu? Hoe is God almachtig? Wanneer wij kijken naar de wereld, Gods eigen schepping, dan zien wij vaak dingen die zijn almacht lijken tegen te spreken: rampen, oorlogen, honger en ruzie, ook binnen de christelijke kerken. Velen komen daardoor in de problemen en kunnen zich een almachtige God nog maar moeilijk voorstellen. Niet weinigen haken daarom af of zetten God met zijn almacht toch tenminste op een zijspoor van hun leven.

Hoe is God almachtig? De belangrijkste regel uit het evangelie van vandaag is ongetwijfeld: "Dit is mijn geliefde Zoon, luistert naar Hem." En dat wordt niet voor niets gezegd. Petrus, hartstochtelijk als hij is, wil tenten bouwen. Hij wil met andere woorden de heerlijkheid van Jezus vastleggen, zoals hij ze nu concreet voor zich ziet. Petrus probeert greep te krijgen op Gods almacht door ze vast te houden, zoals deze nu in Jezus' heerlijkheid voor hem zichtbaar wordt.

God laat zich echter niet door ons mensen vangen. Misschien is dat wel de belangrijkste ‘wetenschap’ om Gods machtig werken te kunnen begrijpen. Wij mensen zijn geen maatstaf voor Gods handelen. Het is veeleer God zelf die ons de ogen en oren opent. Er staat niet voor niets: "Luistert naar Hem!” Luistert naar Hem. Het sleutelwoord om, voor zover dat gaat, steeds dieper door te dringen in het geheim van Gods wezen en dus ook van zijn almacht.

Wat wordt ons vandaag te luisteren voorgehouden? De gebeurtenis van Jezus' verheerlijking op de berg bevindt zich tussen twee lijdensvoorspellingen. "De Mensenzoon,” zo sprak Jezus, "zal veel moeten lijden." En na de verheerlijking zegt Hij wederom: "De Mensenzoon zal overgeleverd worden in de handen van de mensen." God wil ons zijn almacht tonen in verbinding met het lijden van Jezus. Hier raken we de kern van dit gebeuren, maar ook stuiten wij hier op de steen des aanstoots waaruit veel menselijke verwijten voortkomen. Hoe kan God in zijn almacht Jezus laten sterven aan het kruis? Het Nieuwe testament geeft zelf een antwoord bij monde van Johannes: "God is Liefde." En ook: "Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij ons zijn enige Zoon gegeven heeft."

Is God almachtig? Ja! En Hij toont ons zijn almacht bij uitstek door het lijden en de dood van zijn Zoon Jezus. God wil de mensen aan zich binden door het wapen van dit liefdevol offer. En met name de heiligen tonen ons in hun leven en sterven Gods almacht vanuit Jezus’ zachte krachten van liefde. Wij worden vandaag door de Goddelijke Vader uitgenodigd ons over te leveren aan zijn Zoon in wie zijn almacht vlees en Bloed geworden is uit kracht van hun beider Geest.

 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie