Ingetogen herdenking omgekomen priesters en religieuzen

Geplaatst op: 28-02-2020

“Het voorbeeld van de priesters en religieuzen die in de oorlog zijn omgekomen, mag ons wakker houden.” Dat zei bisschop Harrie Smeets vrijdagavond bij de herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in de kathedraal in Roermond. Tijdens de viering werden de namen voorgelezen van de zestien bisdompriesters, zeven paters en een broeder die als gevolg van hun rol in het verzet de Tweede Wereldoorlog niet hebben overleefd.

De requiemviering werd gehouden in het kader van de herdenkingen rond 75 jaar bevrijding, die afgelopen half jaar overal in Limburg hebben plaatsgevonden. Dit weekeinde wordt herdacht dat begin maart 1945 Roermond, Venlo en de omliggende dorpen als laatste stukje Nederland werden bevrijd. Zondag wordt de 75e verjaardag van de bevrijding van Limburg in Roermond groots gevierd.

Aan de vooravond daarvan vond het bisdom het passend om de gevallen slachtoffers met een requiemmis te gedenken. Bisschop Smeets wees er op dat er niet altijd aandacht geweest is voor de rol die kerk in het verzet had. Vanuit Limburg zijn er in totaal 88 priesters in een concentratiekamp terechtgekomen. Méér dan uit alle andere Nederlandse bisdommen bij elkaar. Van de priesters en religieuzen die de oorlog niet overleefden, werden tijdens de viering de namen voorgelezen. Daarbij viel op hoeveel van hen juist in de laatste weken van de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen. Terwijl de bevrijding in zicht was, werden ze vermoord of bezweken ze aan de slechte omstandigheden, waaronder ze in diverse kampen moesten leven. Tijdens de mis droeg bisschop Smeets een borstkruis dat toebehoord had aan pater Helwegen, een van de omgekomen priesters uit Roermond.

Mgr. Smeets memoreerde in zijn preek dat veel priesters en religieuzen hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van anderen. De bisschop verwees daarbij naar het zogeheten ‘verzetsraam’ in de kathedraal, waarin enkele van de omgekomen priesters en religieuzen zijn afgebeeld. “Met hun inzet, hun verzat, gaven zij hun leven en getuigden zij in de donkere nacht van de vorige eeuw van het Licht van Christus,” aldus Mgr. Smeets.

Aan de viering de kathedraal werd vrijdagavond door tientallen priesters en een groot aantal gelovigen deelgenomen. De viering begon met een korte vesperviering in de Caroluskapel, niet ver van de kathedraal. Vervolgens trokken de diakens, priesters en bisschoppen in een stoet naar de bisschopskerk voor de requiemviering. Ook gouverneur Theo Bovens, burgemeester Rianne Donders en voorzitter Herman Kaiser van het comité 75 jaar bevrijding waren bij de viering aanwezig, net als een aantal familieleden van de destijds omgekomen priesters.

Lees volledige preek Mgr. Smeets

Bekijk volledige foto-album