Social Media

Parochiebladenservice Juli en augustus 2020 & nieuwe berichten voor mei en juni 2020

Geplaatst op: 22-04-2020

Geachte parochiebladredacties,

De Parochiebladenservice voor mei–juni zoals u die eerder dit jaar van ons heeft ontvangen, is door de actuele situatie grotendeels achterhaald. We kunnen ons voorstellen dat u op zoek bent naar nieuwe berichten voor de komende weken. Daarom ontvangt u bij deze Parochiebladenservice voor juli-augustus ook enkele nieuwe berichten voor de maanden mei-juni. We hopen u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Dienst Pers & Communicatie Bisdom Roermond


 

Nieuwe berichten Mei - Juni

 

Blijheid om de bevrijding

In de Paasnacht, waarin we vieren dat Jezus door de dood naar het leven overging, wordt ieder jaar ook het verhaal van de doortocht door de Rode Zee gelezen: God bevrijdt zijn volk uit de hand van het onderdrukkend Egyptische regime. Het Joodse volk krijgt de vrijheid, zoals ook wij 75 jaar geleden de vrijheid kregen. Juist deze dagen zouden we dat stemmig herdenken en groots vieren.

Met grote blijdschap ging het joodse volk die vrijheid tegemoet. Maar de tijd na de bevrijding van het volk liep anders dan verwacht. Er was geen sprake van stante pede binnengaan in het aards paradijs. De herwonnen vrijheid was geen binnengaan in luilekkerland: er volgde een tocht van veertig jaar door de woestijn. En de overwinningsroes van het joodse volk bleef dan ook niet.

Het was ons plan om driekwart eeuw vrijheid uitbundig te gaan vieren. Zeker hier in het zuiden is dat afgelopen maanden van plaats tot plaats, van Mesch tot Mook,  al passend herdacht en gevierd, maar de viering van het nationale moment van bevrijding, op 4 en 5 mei, die groots gepland was, zal heel sober worden. Anders dan we verwachtten.

In het jaar waarin we vieren dat we 75 jaar leven in vrijheid, merkten we ineens dat die vrijheid opnieuw onder druk komt te staan. Deze keer is het geen legermacht van buitenaf die onze vrijheid beperkt, maar een besmettelijk virus dat op bedreigende wijze in ons innerlijk huishoudt.

Wij hebben de veertigdagentijd, de woestijntijd die ook Jezus beleefde,  achter ons en hebben moeten merken dat – totaal onverwacht – ook wij in een in wereld terecht zijn gekomen die trekken vertoont van de woestijn. Joden worden op hun tocht bedreigd door honger en dorst; in hun eerste levensbehoeften. Wij worden bedreigd in onze lichamelijke gezondheid, Zeker voor mensen die alleen thuis zitten, zijn de lege woestijndagen tastbaar. Zoals het Joodse volk geen idee had hoelang hun tocht nog zou duren, weten ook wij niet hoelang de tijd nog duurt voor we elkaar weer op een normale manier kunnen ontmoeten.

Uiteraard is te hopen dat deze situatie gauw voorbijgaat, maar als het maar lang genoeg duurt, zullen alle zwakheden van het joodse volk die bij hun tocht door de woestijn naar boven kwamen, ook in onze wereld  te zien zijn. Allerlei menselijke karaktertrekken blijven in alle tijden hetzelfde. Een voorbeeld van wat we al zagen: op enig moment is het joodse volk bang niet genoeg te hebben en gaat het manna hamsteren. Ook wij waren bang niet genoeg voor onszelf te hebben en gingen hamsteren.

We zijn zoals het joodse volk onderweg, zonder exact te weten wat de toekomst brengt voor ieder van ons afzonderlijk en ook weten we niet wat de maatregelen voor ons gezamenlijk welzijn nog zullen gaan betekenen. Het volk dat uit Egypte wordt bevrijd, heeft nog een lange tocht voor de boeg en ook wij zijn er nog niet.

We leven in woestijndagen, maar houden het beloofde land voor ogen. De Goede Week was de lijdensweek, de week die naar de dood voerde. De dood, waar we doorheen gaan. En we staken een palmtak achter het kruis: teken dat ook wij – net als Jezus – door verdriet en ontbering heen en uiteindelijk door de dood heen, het eeuwig leven tegemoet gaan.

Pasen laat ons ook zien hoe door de dood heen God ons nabij blijft. Hij komt zijn woord na. De woestijn is niet het laatste, maar uiteindelijk is er het beloofde land. Het graf van Christus is niet het laatste, want dat is uiteindelijk leeg. Het laatste is de Verrijzenis, is eeuwig leven. We leven nu al in zijn vrijheid en zijn op weg naar de bevrijding die eeuwig duurt. Als christenen mogen we bovenal blijdschap putten uit het geloof in die bevrijding.

+ Harrie Smeets,
bisschop van Roermond

(Column van de bisschop die gepubliceerd wordt in De Sleutel van mei 2020)


 

Wat is de geestelijke communie?

Door de coronacrisis vinden er al een hele tijd geen eucharistievieringen met kerkgangers plaats. Veel gelovigen volgen de vieringen op televisie of internet. Maar bij zo’n ‘digitale mis’ kun je natuurlijk niet de communie ontvangen. Dit betekent dat duizenden kerkgangers nu al wekenlang geen communie hebben gekregen. Als alternatief kent de Kerk de ‘geestelijke communie’. Maar wat is dat nu eigenlijk?

De geestelijke communie is het verlangen van gelovigen om de communie te ontvangen, zonder dat dit fysiek kan. Het betekent eigenlijk: je zo zeer met de eucharistieviering verbonden voelen, dat je de communie in gedachten ontvangt. Dit kan door een mis op televisie of internet zo intens mee te beleven, dat het net is alsof je er echt bij bent en toch ter communie gaat.

Bij het ontvangen van de geestelijke communie kan een van de volgende teksten gebeden worden: 

Mijn Jezus,
ik geloof dat Gij
in het allerheiligste Sacrament tegenwoordig zijt.
Ik bemin U boven alles
en wens U in mijn hart te ontvangen.
Maar ik kan dit nu niet werkelijk doen;
daarom bid ik U:
kom tenminste op geestelijke wijze in mijn hart.
Ik omhels U, alsof Gij reeds gekomen waart
en verenig mij geheel en al met U.
Laat mij toch nooit van U gescheiden worden.

Ofwel:

Mijn Jezus,
ik geloof dat Gij
in het allerheiligste Sacrament tegenwoordig zijt.
Ik bemin U en verlang naar U.
Kom in mijn hart.
Ik omhels U; verlaat mij nooit meer.

De Nederlandse bisschoppen hebben een gebedskaart gemaakt voor het ontvangen van de Geestelijke Communie. Deze is te downloaden op internet:
download gebedskaart geestelijke communie


 

Wat doen parochies in Coronatijd?

In tijden van nood worden mensen creatief. Vanwege de coronabeperkingen kunnen veel parochies niet hun gebruikelijke activiteiten organiseren. Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Veel kerkbesturen en pastorale teams proberen toch op afstand nabij te zijn. Op de website van het bisdom is een klein overzicht te vinden van wat parochies in deze dagen zoal doen https://www.bisdom-roermond.nl/Corona-initiatieven  

Onlinevieringen

Op de site van het bisdom is ook een overzicht te vinden van de missen in Limburg die online worden uitgezonden: https://www.bisdom-roermond.nl/Eucharistievieringen-op-internet-volgen

[voor de redactie: initiatieven aanmelden voor dit overzicht kan via persdienst@bisdom-roermond.nl]


 

Je moet het maar weten:
Waarom mei de Mariamaand is?

De meimaand is traditioneel de Mariamaand. Maar waarom eigenlijk? Helemaal precies is dat niet bekend, maar zeer waarschijnlijk heeft het met de naam van de maand te maken. Deskundigen denken dat de naam mei afgeleid is van de Griekse godin Maia. Die naam betekende oorspronkelijk ‘moeder’ en kreeg later de betekenis van ‘vroedrvouw’.

De Romeinen vereerden deze Griekse moedergodin om de natuur tot bloei te laten komen. Daarom noemden ze de maand waarin het voorjaar zich nadrukkelijk manifesteert Maius. In het Latijn is die naam ook verwant aan maior (groter) en maiestas (aanzien, pracht, hoog in aanzien, verheven zijn). In de Middeleeuwen ontstond in Italië het gebruik om de maand mei aan de Moeder van God Maria te wijden. Alle oudere betekenissen van het woord maia en mei passen perfect bij Maria, die bij veel mensen hoog in aanzien staat en als hemelse moeder vereerd wordt.

In de jaren zestig van de vorige eeuw wijdde paus Paulus VI zelfs een speciale encycliek aan de Mariamaand mei (Menso Maio = Over de maand mei). Daarin schrijft hij dat de Mariaverering nooit los gezien kan worden van haar zoon Christus: “Omdat Maria immers met recht beschouwd kan worden als de weg die ons voert tot Christus, is elke ontmoeting met haar vanzelf ook een ontmoeting met Christus.” Daarmee sluit de Mariaverering in mei ook weer nauw aan bij de Paastijd die tot Pinksteren duurt.


 

Blijf op de hoogte:
Nieuwsbrief en online magazine bisdom

Wie graag op de hoogte blijft van het kerkelijke nieuws in Limburg kan zich gratis abonneren op de wekelijkse nieuwsbrief van het bisdom Roermond. Deze wordt elke vrijdag verstuurd met het actuele nieuws uit die week. Een keer per maand verschijnt ook het digitale magazine Clavis met meer achtergronden. Abonneren kan heel eenvoudig: ga naar de website www.bisdom-roermond.nl en klik op het envelopje rechts in beeld. Er opent dan een menu, waarmee iedereen zich gratis kan aanmelden voor de nieuwsbrief en het magazine.


 

Reguliere berichten juli – augustus

 

Pastorale opleiding in Limburg

Ben je geïnteresseerd in je geloof en zou je daar wel meer van willen weten? Gewoon, voor je eigen vorming of om als vrijwilliger of misschien wel als pastoraal werker in een parochie, zorgcentrum of op een school aan de slag te gaan? In september start er een nieuw studiejaar aan het Theologisch Instituut Rolduc.

Naast de bekende opleiding tot priester of diaken kent Rolduc ook diverse mogelijkheden voor leken om zich verder in theologie en pastoraat te verdiepen. Het Theologisch Instituut is een weekendopleiding op HBO-niveau, die een volwaardige studie en diverse losse cursussen aanbiedt. Interesse? Meld je aan en ga eens praten over de mogelijkheden.

Neem contact op met rector Lambert Hendriks via (045)  5466810 of rector@rolduc.nl. Of kijk op www.rolduc.nl


De Limburgse Martelaren van Gorcum

De moord op de martelaren van Gorcum wordt elk jaar op 9 juli in Brielle (Den Briel) herdacht met een nationale bedevaart. Op die datum werden daar in 1572 maar liefst negentien katholieke geestelijken vermoord. Twee van deze martelaren kwamen uit Limburg.

De franciscanen Hieronymus en Antonius kwamen allebei uit Weert. Antonius werd vermoedelijk in 1522 in de buurtschap Kampershoek op de grens van Weert en Nederweert geboren. Hij trad in bij het franciscanen in 's-Hertogenbosch. Na zijn noviciaat kwam hij terecht in het klooster in Gorcum, waar zijn streekgenoot Hieronymus, in 1522 geboren in de Langstraat in Weert, actief was als pastoor.

Ten tijde van de Reformatie werden Antonius en Hieronymus door de calvinisten gearresteerd, vanwege hun katholiek geloof. Samen met zeventien anderen eindigden zij op 9 juli 1572 in Brielle aan de galg. Na hun dood werden ze bekend als de Martelaren van Gorcum. In 1675 zijn ze alle negentien zaligverklaard, in 1867 gevolgd door de heiligverklaring. In Weert en omgeving zijn verschillende kerken en kapellen naar de twee lokale martelaren vernoemd.

Veel minder bekend is dat een goede veertien dagen na de moord op de Martelaren van Gorcum in Roermond twaalf monniken en de secretaris van de toenmalige bisschop eveneens werden vermoord. Deze moord speelde zich af in het kartuizer klooster, waarin nu de kantoren van het bisdom zijn ondergebracht. Deze ‘Martelaren van Roermond’ zijn nooit officieel zalig- of heilig verklaard. Wel worden hun relieken in de Caroluskapel in Roermond bewaard.


 

Je moet het maar weten
Waarom we kruidenboeketten zegenen met Maria Tenhemelopneming?

Op 15 augustus viert de Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Hiermee wordt herdacht dat Maria na haar dood met ziel en lichaam door God in de hemel is opgenomen. Maria Tenhemelopneming is het belangrijkste Mariafeest van het jaar. In Limburg is het een goed gebruik om op dit feest boeketten van veldkruiden te zegenen: de 'kroedwusj' of 'kruudwis'.

Waarom worden de kruidenboeketten nu net op dit feest gezegend? Dit gebeurt met Maria Tenhemelopneming, omdat het een heel oud gebruik is om Maria aan te duiden met namen die ontleend zijn aan de plantenwereld en om in haar een bloem te zien, die de gezegende vrucht Jezus voortbracht. Denk maar aan de namen als ‘Bloem van de Carmel of ‘Mystieke Roos’. Augustus is ook de maand waarin veel van deze kruiden bloeien.

Het boeket van de ‘Kroedwusj’ hoort samengesteld te zijn uit zeven verschillende kruiden, bloemen en korenaren: twee graansoorten (tarwe en rogge), twee kruiden met geneeskrachtige werking (duizendblad en boerenwormkruid) en twee kruiden die het onweer kunnen weren (alsem of bijvoet en koninginnekruid, ook wel donder- of leverkruid genoemd). In sommige plaatsen bestaat het gebruik om wilgenroosjes en huislook in het boeket op te nemen. Het zevende kruid is het walnotenblad. Dit is samengesteld uit zeven blaadjes. Beweerd wordt dat de bliksem nooit in een notenboom inslaat.

De traditie wil dat deze zeven kruiden achterbleven in het graf van Maria. Dat het om zeven kruiden gaat, heeft ook een betekenis. Zeven is in de kerkgeschiedenis het getal van de volheid. Het gezegende kruidenboeket beschermt volgens de traditie tegen allerlei soorten onheil, zoals blikseminslag. De boeketten werden vroeger samengebonden met een lint van zeven el lang (een el is ongeveer 68 centimeter) en opgehangen boven huis- en staldeuren. Bij onheil werden er een paar takjes van in de het haardvuur geworpen.


 

Kruisen en kapellen online opzoeken

Maar liefst meer dan drieduizend zijn het er: de kruisen en kapellen die langs de Limburgse wegen staan. Sommige zijn al eeuwenoud, andere pas recent opgericht. Het zijn kleine monumentjes van volksvroomheid in het landschap. Zeker in deze vakantietijd is het de moeite waard om al wandelend of fietsend er eens een paar te bezoeken.

De stichting Kruisen en Kapellen in Limburg zet zich al meer dan 65 jaar in voor het behoud en beheer van dit klein-religieus erfgoed. Honderden vrijwilligers zijn in Limburg in de weer om de monumentjes te onderhouden. Sinds kort heeft de stichting een nieuwe website waarop alle informatie over kruisen en kapellen in Limburg te vinden is, evenals links naar leuke wandel- en fietsroutes. Kijk eens op www.kruisenenkapellenlimburg.nl   


 

Gezinsbedevaart naar Lourdes

Samen met het hele gezin of de kleinkinderen Lourdes bezoeken. Dat kan tijdens de speciale gezinsbedevaart die dit jaar – als het tegen die tijd tenminste mogelijk is – in de herfstvakantie wordt gehouden. Aan de reis kunnen gezinnen met kinderen, jongeren, maar ook opa’s en oma’s deelnemen. Alle deelnemers gaan met de bus vanuit Nederland naar Lourdes. Daar wordt een op kinderen en jongeren aangepast programma aangeboden, waarin de boodschap van Lourdes uiteraard wel centraal staat. De reis wordt begeleid door bisschop Gerard de Korte van ’s-Hertogenbosch. Kijk voor aanmelding of meer informatie op www.huisvoordepelgrim.nl