Zondag 2 juni 2024 – Hoogfeest van het H. Sacrament van het lichaam en bloed van Christus

Geplaatst op: 29-05-2024

1e lezing: Ex.24,3-8
2e lezing: Hebr.9,11-15
Evangelie: Mc.14,12-16.22-26

Lichaam en Bloed

Op het feest van Sacramentsdag staat de eucharistie centraal. De heilige eucharistie is één van de zeven sacramenten van onze Kerk. Wij noemen haar: het allerheiligste sacrament. De oorsprong van dit sacrament vinden wij in het Laatste Avondmaal. Toen, bij die laatste maaltijd met zijn apostelen, nam Jezus brood en wijn en sprak daarbij de woorden: “Dit is mijn Lichaam”, “dit is mijn Bloed”. Deze woorden waren effectief. Ze bewerkten wat ze zeggen. Gewoon brood en gewone wijn werden omgevormd in het Lichaam en Bloed van de Heer. Jezus heeft de apostelen opgedragen dit voort te zetten in de tijd: “Doet dit tot mijn gedachtenis.”

De apostelen hebben deze aanwijzing van de Heer trouw opgevolgd en na hen de priesters van de Kerk. Ook wij vieren als Kerk, vooral op de zondag, de heilige eucharistie. De kern van deze viering is de consecratie. Dan herhaalt de priester de handeling van de Heer tijdens het Laatste Avondmaal. Ook de priester neemt brood en wijn en spreekt daarover de woorden van Jezus uit: “Dit is mijn Lichaam”, “dit is mijn Bloed.” Wanneer de priester dit bidt heeft hij natuurlijk niet zijn eigen lichaam en bloed op het oog, maar het Lichaam en Bloed van de Heer Jezus. De priester voltrekt de consecratie dan ook ‘in de naam van de Heer’. Dat wil zeggen: in de persoon van Jezus. Jezus brengt door het werk van de priester heen zijn Lichaam en Bloed bij ons op het altaar tegenwoordig. Hij verandert brood en wijn in zijn eigen Lichaam en Bloed.

Dit is een mysterie: een geloofsgeheim. Bij zo’n geheim is niet ons verstand leidend, want wij kunnen dit mysterie niet begrijpen. Maar wij laten ons leiden door het woord van de Heer. Zoals Jezus door zijn woord de storm op het meer kon stilleggen of een meisje uit de dood opwekken en zovele andere wonderen bewerkte; zo kan Hij met zijn woord ook bij ons iets doen wat ons begrip ver overtreft. Onze enige juiste reactie op dit handelen en spreken van de Heer is het uitspreken van ons ‘amen’: “Ja, zo is het.” Laten wij dit geloofsgeheim hooghouden. Want in dit geheim voelen wij aan hoe de Heer ons bemint. Het is de liefde die Hem ingeeft om bij ons te komen en zich als voedsel aan ons te schenken.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie

Illustratie: Tafereel van het Laatste Avondmaal van kunstenaar Pierre Weegels in de H. Gerardas Majellakerk in Nederweert-Eind.