Wat vieren we van 19 t/m 25 mei 2024?

Geplaatst op: 15-05-2024

Pinksteren en de tijd erna

Om te beginnen vieren we dit weekeinde natuurlijk Pinksteren. Het feest van de Geest. Bij zijn hemelvaart beloofde Jezus een helper te sturen. Dat was de Heilige Geest, die ons tot op de dag vandaag bezielt en begeestert. Vol van het vuur van die Geest gingen de leerlingen direct de straat op om het geloof te verkondigen. Pinksteren wordt daarom ook gezien het begin van de Kerkgemeenschap. Pinksteren is ook het einde van de Paastijd. Na 70 dagen sluiten we Pasen nu eindelijk af. Lees meer over Pinksteren op de website Vier.nu

Tijd door het jaar

Het einde van de Paastijd betekent dat op de dag na Pinksteren in de liturgie weer de ‘tijd door het jaar’ begint. Op Tweede Pinksterdag dus. Toen de leerlingen bezield raakten van de Heilige Geest was Maria bij hen. Ze heeft het begin van de Kerk van nabij meegemaakt en wordt daarom gezien als Moeder van de Kerk. In 2018 heeft paus Franciscus Pinkstermaandag uitgeroepen tot feestdag voor Maria, Moeder van de Kerk.

Hogepriester

Een ander relatief nieuw feest wordt op de donderdag na Pinksteren gevierd: Onze Heer Jezus Christus, eeuwige Hogepriester. Het was paus Benedictus XVI die deze feestdag in 2012 aan de kerkelijke kalender toevoegde.

China

Diezelfde paus Benedictus XVI besloot in 2007 dat 24 mei voortaan een Wereldgebedsdag voor de Kerk in China zou zijn.