Wat vieren we van 25 december t/m 9 januari?

Geplaatst op: 22-12-2021

Kersttijd
We gaan beginnen aan de Kersttijd. In de liturgie begint deze op Kerstavond met de vigiliemis en de nachtmis. We vieren dan het hoogfeest van de geboorte van Christus. Kerstmis is een van de belangrijke hoogfeesten die een eigen octaaf hebben. Dat wil zeggen dat we acht dagen feest vieren. Eigenlijk zijn al die acht kerstdagen even belangrijk. In de Kerk stoppen we niet na Tweede Kerstdag.

H. Familie op Tweede Kerstdag
Doordat Kerstmis dit jaar in het weekeinde valt, zijn er wel een paar bijzonderheden. Op de zondag onder het octaaf van Kerstmis vieren we het feest van de Heilige Familie. Dit jaar valt dat toevallig samen met Tweede Kerstdag.

Johannes en Onnozele Kinderen
Andere belangrijke feesten in het kerstoctaaf zijn het feest van de heilige Johannes, apostel en evangelist op 27 december. En een dag later is het Onnozele Kinderen. Dit heeft niets te maken met hun verstandelijke vermogens, maar is een oud woord voor onschuldig. Op 28 december herdenken we dat Koning Herodes alle onschuldige kinderen in de buurt van Bethlehem liet vermoorden, in de hoop dat Jezus, de nieuwe koning, daartussen zou zitten. Op sommige plaatsen in Limburg wordt deze dag gevierd met verkleedpartijen en een optocht van kinderen.

Maria
Op Nieuwjaarsdag viert de Kerk Maria als Moeder van God. En de dag erna is het alweer Driekoningen. Ook dat valt dit jaar bijzonder vroeg. Omdat Driekoningen in Nederland geen vrije dag is, wordt het feest op zondag gevierd. De wereldkerk viert Driekoningen – dat officieel Openbaring des Heren heet – gewoon op 6 januari.

Pater Karel en Gerlachus
Woensdag 5 januari is voor Limburg een bijzondere dag, omdat er dan twee echte Limburgse heiligen op de kalender staan. Pater Karel Houben uit Munstergeleen en de Sint Gerlachus van Houthem delen al jaren dezelfde dag op de kalender. Voor Karel Houben is deze feestdag bijzonder, omdat het in zijn speciale Heilig Jaar valt.

Doop van de Heer
Op 9 januari viert de Kerk de Doop van de Heer. De pasgeboren baby Jezus is dan al een volwassen man en wordt door zijn neef Johannes de Doper gedoopt. Daarna begint hij aan zijn openbare leven. Het feest van de Doop van de Heer is sinds de vernieuwing van de liturgie tevens de afsluiting van de Kersttijd.

Illustratie: Wassen beeld van Maria met Kind Jezus en engel in museum De Schat van Simpelveld. Foto: Footlight Beeld & Design