Wat vieren we van 13 t/m 19 februari?

Geplaatst op: 04-02-2022

De kleuren van de liturgie

In liturgievieringen spelen kleuren een belangrijke rol. Tijdens eucharistievieringen komt de priester de ene keer in een groen kazuifel de kerk binnen, de  andere keer in een rood of wit gewaad. De kleur hangt niet af van de smaak van de betreffende priester. Hij staat ook niet vóór de mis in de sacristie voor de kast en denkt: “Wat zal ik vandaag eens aantrekken?”

De kleur van de liturgische gewaden is voorgeschreven en wordt bepaald door het feest van de dag of de tijd van het kerkelijk jaar. De liturgische kleuren van de Kerk zijn wit, rood, groen, paars en roze.

• Wit
    De kleur van hoogfeesten is wit. Dit wordt gedragen met Pasen en Kerstmis, op feestdagen van Jezus die geen verband houden met zijn lijden en op feestdagen van Maria, de engelen, heiligen die geen martelaar zijn en enkele bijzondere heiligen zoals Johannes, Petrus, Paulus en uiteraard op Allerheiligen.

• Groen
    Op dagen waarop er geen bijzondere zaken te vieren zijn, dragen de priesters en diakens groen. Dat is eigenlijk het grootste deel van het jaar. ‘Met groen is niks te doen’, luidt een bekende uitdrukking in kerkelijke kringen.

• Paars / roze
    Paars is de kleur van het lijden/de voorbereidingstijd en wordt gedragen in de Advent en de Veertigdagentijd en kan ook gedragen worden bij missen voor overledenen. Halverwege de Advent en de Vastentijd mag het paars iets zachter worden: met half-advent (zondag Gaudete) en halfvasten (zondag Laetare) kan in de liturgie roze worden gedragen, maar dat is niet overal gebruikelijk.

• Rood
    De kleur rood staat voor bloed en wordt gedragen op dagen die heel nadrukkelijk aan lijden gekoppeld zijn, zoals Palmzondag, Goede Vrijdag, de feestdagen rond het lijden van Jezus, de feesten van de apostelen, evangelisten en martelaren. Rood is ook de kleur van Pinksteren.