Social Media

Wat vieren we van 24 t/m 30 april 2022?

Geplaatst op: 22-04-2022

 

De luiken gaan open!
De zondag na Pasen wordt van oudsher Beloken Pasen genoemd. Het woord ‘beloken’ komt van ‘beluiken’ en is een oud Nederlands woord voor sluiten. Beloken Pasen is achtste dag van Pasen en daarmee de slotdag van het Paasoctaaf. In het Latijn wordt Beloken Pasen ‘Domenica in albis’ genoemd, wat ‘zondag van de witte kleren’ betekent. In sommige landen wordt de zondag na Pasen daarom ‘Witte Zondag’ genoemd. Dit gaat terug op een oud gebruik, waarbij de gelovigen die in de Paasnacht gedoopt werden witte gewaden kregen, die ze het hele Paasoctaaf bleven dragen. 

De naam ‘Beloken’ Pasen als de zondag van de gesloten luiken wordt ook wel in verband gebracht met de evangelietekst die op deze dag wordt gelezen. Die begint namelijk met de woorden “Op de avond van die eerste dag van de week, toen de deuren van de verblijfplaats der leerlingen gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus binnen, ging in hun midden staan en zei: 'Vrede zij u!'. De leerlingen hebben niet alleen letterlijk alle ramen en deuren gesloten, maar ze zijn op dat moment ook nog in zichzelf gekeerd, nog niet bezig met de verkondiging van de Blijde Boodschap dat Jezus verrezen is. Maar ondanks de gesloten luiken, komt Jezus toch binnen om hun harten als het ware te ontsluiten. 

Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid 
In het Jubeljaar 2000 riep paus Johannes Paulus II de zondag na Pasen uit tot Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Deze titel gaat terug op de verschijningen van de Poolse zuster Maria Faustina Kowalska (1905 – 1938) aan wie Christus zichzelf begin jaren dertig van de vorige eeuw bekend maakte als de Goddelijke Barmhartigheid. Van de verschijningen die de zieneres had, werd een schilderij van Christus gemaakt dat in veel kerken terug te vinden is.

Heiligen
Nu de vasten voorbij is, lijkt het wel alsof ook in de liturgie alle luiken weer opgegooid worden. De feestdagen van heilige dienen zich weer ruimschoots aan. En deze week zijn dat niet de minsten, met de apostel Marcus, ‘onze eigen’ Petrus Canisius, de stichter van de paters monfortanen en Catharina van Siena. 

 

Illustratie: Originele schilderij van de Goddelijke Barmhartigheid van Eugeniusz Kazimirowski (1934) in het gelijknamige heiligdom in Vilnius.