Wat vieren we van 4 t/m 11 december 2022?

Geplaatst op: 30-11-2022

Heilige van de week: Sinterklaas

In tegenstelling tot wat veel mensen denken valt de feestdag van Sint-Nicolaas niet op 5 december, maar op 6 december. De avond ervoor – zeg maar de vigilie – is in Nederland uitgegroeid tot pakjesavond, maar de eigenlijke feestdag is op 6 december. Nicolaas was bisschop van Myra in huidige Turkije in de eerste helft van de 4e eeuw. Over zijn leven bestaan veel legendes, die allemaal verwijzen naar zijn goedheid, zijn barmhartige houding voor armen en zijn inzet voor mensen die het slecht getroffen hebben. Zijn goedheid heeft zeker meegespeeld bij de verspreiding van zijn devotie. In het Sinterklaasfeest, zoals we dat in Nederland kennen zijn ook veel voorchristelijke elementen terug te vinden. Pastoor Marcus Vankan van de Nicolaaskerk in Heythuysen schreef enkele jaren geleden een boek over Sinterklaas: ‘Heilige Nicolaas bruggenbouwer tussen Oost en West. Ook liet hij de Zeeuwse kunstenaar Roeland van de Kley voor de Nicolaaskerk in Heythuysen een nieuw Nicolaasretabel ontwerpen (foto). Aan de binnenkant is de Nederlandse Sinterklaastraditie te zien (compleet met pieten en stoomboot) en aan de buitenkant de Sint-Nicolaasprocessie in het Zuid-Italiaanse Bari.

Patrones bisdom

Het is vaker opgemerkt: we kunnen het elke week wel over Maria hebben. Er is steeds wel ergens een dag of een devotie aan haar gewijd. Maar deze week is het wel een van de belangrijkste van het jaar: op 8 december viert de kerk de Onbevlekte Ontvangenis van Maria. Het feest wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Veel mensen denken dat het te maken heeft met de maagdelijke geboorte van Jezus. Die vergissing is begrijpelijk, want dat is ook het evangelie dat op deze dag gelezen wordt. Maar dat hoort eigenlijk thuis op 25 maart (Maria Boodschap). De Onbevlekte Ontvangenis van Maria gaat erover dat Maria zelf zonder zonden in de schoot van haar Moeder (de Heilige Anna) ontvangen is. De datum 8 december valt niet voor niets precies negen maanden vóór 8 september (Maria Geboorte). Omdat zij zelf zonder zonden was, kon zij de moeder van Gods zoon worden.

Als Maria Onbevlekt Ontvangen is zij de patrones van het bisdom Roermond.