Bisschop opende belevingsroute die Peelsagen met vroege christendom verbindt

Geplaatst op: 11-10-2020

Bisschop Harrie Smeets heeft zondag 11 oktober in Meijel de belevingsroute ‘De Wegh van Meijl op Seven’ geopend. De bisschop deed dat door twee als Romein verklede ruiters te zegenen en hen op weg te sturen. De route is nauw verbonden met de komst van het christendom naar deze streek.

De 21 kilometerlange belevingsroute loopt van Meijel naar Sevenum en volgt het tracé waar ooit een oude verbindingsroute van Meijel naar Sevenum dwars door de Peel moet hebben gelopen. Rond de weg zijn veel sagen en legenden ontstaan. De route is ook verbonden met belangrijke vondsten uit de Romeinse tijd, zoals de beroemde Gouden Peelhelm, die hier in 1910 werd gevonden.

Volgens amateurhistoricus Huub Kluijtmans uit Grashoek verwijzen de inscripties op de helm naar het visioen van keizer Constantijn de Grote, die in 312 het christendom als godsdienst erkende. De Gouden Peelhelm wordt in dezelfde periode gedateerd. Dat zou betekenen dat aan het begin van de 4e eeuw in het huidige Noord-Limburg al christenen waren, minstens in het Romeinse leger. Kluijtmans schreef een boek hierover en bood zondagmorgen het eerste exemplaar aan bisschop Smeets aan.

Dit gebeurde bij de Sint-Wilbertsput op de grens van Brabant en Limburg, waar de belevingsroute begint. Vervolgens sprak de bisschop een gebed uit en zegende hij de ruiters die te paard de ‘Wegh van Meijl op ‘Sven’ aflegden. Ook waren er veel wandelaars die de route liepen. Onderweg konden zij bij de tien mijlpalen die langs de route geplaats zijn een kaart laten stempelen. Bij elke mijlpaal is via een QR-rode iets over de geschiedenis van de Peel en het vroege christendom te lezen.

Bisschop Smeets volgde een stuk van de route en bezocht onder andere de H. Hartkerk in Grashoek, waar een kopie van de Gouden Peelhelm werd tentoongesteld. De belevingsroute eindigt in de HH. Fabianus en Sebastianuskerk in Sevenum. De laatste mijlpaal van de route is daar in de kerk geplaatst, waardoor de wereld van de Romeinse oudheid en de Peelsagen opnieuw in contact komen met het christendom.