Wiertz neemt zaterdag afscheid

Geplaatst op: 16-07-2024

Mgr. Frans Wiertz neemt zaterdag 9 december afscheid van het bisdom Roermond met een plechtige dankviering in de Sint-Christoffelkathedraal. Mgr. Wiertz is meer dan 24 jaar bisschop van Roermond geweest. Afgelopen zaterdag is hij officieel teruggetreden in verband met het bereiken van zijn 75e verjaardag.

De afscheidsmis in de kathedraal begint zaterdag om 10.30 uur. Naar verwachting zal de kerk erg vol zijn. Belangstellenden kunnen de mis ook op tv en internet volgen. De regionale omroep L1 (Ziggokanaal 713) zendt de mis live uit. Het programma op L1 begint al om 10.00 uur. De viering wordt tegelijkertijd door de KRO gestreamd op www.kro.nl/katholiek.

Belangstellenden die bij de kathedraal komen op het moment dat deze vol is, worden doorverwezen naar TheaterHotel De Oranjerie, waar de viering ook op een beeldscherm kan worden gevolgd. Na afloop van de mis is in De Oranjerie ook de afscheidsreceptie.

Gasten
Bij de viering zullen honderden gasten aanwezig zijn, onder wie bisschoppen, vertegenwoordigers van de wereldlijke overheid en maatschappelijke organisaties. Maar ook oud-koempels, schutters, broederschappen en vertegenwoordigers van parochies en kloosters. Gouverneur Theo Bovens zal de bisschop aan het einde van de mis toespreken.

Speciaal lied
De muziek tijdens de viering wordt verzorgd door een gelegenheidskoor met zangers uit alle delen van Limburg. Zij zingen onder meer het lied ‘Geloven, hopen, liefhebben’ gezongen dat speciaal gecomponeerd is voor het afscheid van bisschop Wiertz.

Geloofsgesprek
Zondag10 december zendt de KRO een nieuw interview met bisschop Wiertz uit in het programma Het Geloofsgesprek. Om 10.15 uur op NPO2. Voorafgaand aan de wekelijkse tv-mis op zondag wordt dan een gesprek uitgezonden dat Leo Fijen onlangs met de bisschop heeft opgenomen.