Social Media

Zondag 20 december 2020 – 4e Zondag van de Advent

Geplaatst op: 16-12-2020

1e lezing: 2 Sam.7,1‑5.8b‑11.16  
2e lezing: Rom.16,25‑27  
Evangelie: Lc.1,26‑38  

 

Open je hart voor Christus

Nogal wat voorbereiding op de tegenwoordige Kerst heeft een materialistische grondslag en intentie. Natuurlijk hopen we allemaal dat het gezellige en fijne dagen worden, samen met onze naasten. Maar in de mate waarin de wereld de christelijke hoop moe wordt, is het alternatief dat overblijft een materialisme dat de diepe menselijke leegte en echte verlangens niet kan opvullen. Jezus Naam betekent ‘God redt’. Hij is de Enige op aarde die de mens werkelijke redding kan bieden.

Wij christenen zijn naar Christus genoemd, wat onze bijzondere roeping uitdrukt. Als Jezus zichzelf ‘Gods eniggeboren Zoon’ noemt en anderen zo over Hem getuigen, dan wil dat zeggen dat van alle mensen alleen Jezus méér is dan een gewone mens. Voor de moderne mens is het hoogst belangrijk om het ware aangezicht van God te kunnen ontdekken, dat ons geopenbaard is in Jezus Christus. Want zoals paus Benedictus zei “Waar God niet de allereerste plaats inneemt, staat de menselijke waardigheid op het spel.” Alleen God is zo groot, dat Hij klein kon worden. God is zo machtig dat Hij weerloos kan worden en als een weerloos klein kind naar ons toe komt, zodat wij Hem kunnen liefhebben. In Jezus is God werkelijk één van ons, maar Hij bleef tegelijk ook God en daardoor onze Heer.

Maria helpt ons in deze opgang naar Kerstmis hoopvol te zijn, omdat Jezus op zoek is naar ons persoonlijk. Gelukkig maakt God door Maria verbinding met ons mensen. Geen andere roepstem als Gods uitnodigende lieflijkheid zal meer aantrekkingskracht hebben op ons gevoel en diep verlangen naar echte vrede. De Moeder Gods, Maria, is en blijft onze veilige haven voor alle teleurstellingen en bedreigingen. Maria is onze beste garantie om de goede kerst-gesteltenis te verwerven en om nu en in de eeuwigheid gelukkig te kunnen zijn.

God wil met Kerstmis ruimte vinden in ons hart, opdat ook wij zijn liefde mogen ontvangen om die vervolgens te kunnen openbaren aan onze naasten. De Heer verlangt van ons geen grote daden maar alleen overgave en dankbaarheid. Hij verlangt bovenal onze liefde. Voor Kerstmis hoeven we niet veel te doen; ons hart openstellen zodat Gods licht in onze duisternis kan komen, is het allerbelangrijkste. Alleen zo kunnen wij Zijn licht weer verder doorgeven aan anderen.

Kerstmis schenkt ons de kans om de belangrijkste prioriteit in ons bestaan te realiseren: Christus te ontmoeten, nu in dit leven en later in de eeuwigheid. Door met Maria met meer vertrouwen en liefde om te gaan, zal de blijdschap en de vreugde in onze ziel toenemen. Zij leidt ons veilig en zonder omweg naar Christus. Maria is onze voortreffelijke leermeesteres die ons feilloos naar Christus zal leiden.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie