Roeping & Levensoriëntatie

Geplaatst op: 30-11--0001
Alt Text

ROEPINGENZONDAG

‘Bid tot de herder’ is het motto dat de gezamenlijke bisdommen en religieuzen in Nederland hebben gekozen voor de viering van Roepingenzondag. Deze is elk jaar op de vierde zondag van Pasen en was dit jaar dus op 12 mei. Er was een eucharistische aanbidding in de kathedraal waarbij religieuzen van diverse congregaties zorgden voor doorlopend gebed. De aanbidding werd om 16.00 uur afgesloten met een gezamenlijke vesperviering met bisschop Harrie Smeets en de priesterstudenten van het grootseminarie Rolduc. Na de vespers zijn alle aanwezigen uitgenodigd voor een kopje koffie in de pandtuin van de kathedraal. Deze middag werd ook een nieuw glossy magazine gepresenteerd over roeping >>
   info@bisdom-roermond.nl
Boodschap paus
Bij gelegenheid van de 56e Wereldgebedsdag voor Roepingen schreef paus Franciscus een boodschap. ‘De moed risico te nemen omwille van Gods belofte’ is het thema van die brief. Daarin moedigt hij de jongeren aan het leven voor de Heer te wagen. Zo schrijft hij: “Wees niet doof voor de roep van de Heer! Als Hij je voor deze weg roept, probeer dan niet te ontkomen en geef Hem je vertrouwen. Laat je niet door angst bevangen, die je verlamt voor de hoge toppen die de Heer je voorstelt. Herinner je altijd dat de Heer hen, die de netten en de boot achterlaten om Hem te volgen, de vreugde van een nieuw leven belooft, die het hart vervult en de weg bezielt.”
Naar volledige tekst boodschap paus >>

Kijk ook eens op de speciale landelijk website van Roepingenzondag

Voor meer informatie over roeping en levensoriëntatie:
neem contact op met je eigen parochiepriester of mail

E: info@bisdom-roermond.nl

ROEPINGENPLATFORM

Om het werken in het bisdom voor de roepingen beter gestalte te kunnen geven, werd in 2016 het Roepingenplatform opgericht. De volgende personen maken daarvan deel uit:

Mgr. dr. Everard de Jong
(hulpbisschop, voorzitter)
Aandachtsveld: gebedsapostolaat Zorg voor Roepingen
T: (0475) 386892

Zr. Myriam Decock
(Geestelijke Familie Het Werk, Merkelbeek)
Aandachtsveld: gebed voor roepingen, in het bijzonder Roepingenzondag
T: (046) 4421282

Zr. Mary Amata Mueller
(Dominicanessen van Sint Caecilia, Sittard)
Aandachtsveld: schoolbezoeken
T: (046) 4266874

Zr. Mirakel Bär
(Dienaressen van de Heer en de Maagd van Matara, Brunssum)
Aandachtsveld: contact tiener- en jongerengroepen en roepingreizen voor jongeren
T: (045) 5252075

Lic. Alexander de Graaf Woutering
(pastoor-deken en aalmoezenier Sociale Werken, Horst)
Aandachtsveld: contact met priesters; misdienaarsopleiding en -werving
T: 077-3981416

Prof. dr. Detlef Rohling
(studieprefect Grootseminarie Rolduc, Kerkrade)
Aandachtsveld: roepingenactiviteiten seminarie en inzet seminaristen
T: (045) 5466822

ZORG VOOR ROEPINGEN

Het bisdom kent een actief gebedsapostolaat voor roepingen waar meer dan 1.500 biddende mensen lid van zijn. Zij bidden voor bijzondere roepingen en krijgen vier keer per jaar een contactblad, 'Zorg voor roepingen' genaamd. Bent u nog geen lid van dit gebedsapostolaat en wilt u graag dit contactblad ontvangen? Neem dan contact op met de afdeling via (0475) 386892 of stuur e-mail. Bid mee voor roepingen tot het priesterschap, diakonaat, religieuze en Godgewijde leven! Download hier het laatstverschenen nummer >>

SCHOOLBEZOEK

Speciaal voor tieners tussen 14 en 17 jaar worden bezinningsdagen rond levensoriëntatie georganiseerd en bieden geroepenen zich aan om op vraag van een parochie, school of groep een bezoek te brengen aan de groep. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om kinderen die bijvoorbeeld de (vormsel)catechese volgen, de kans te geven met bijzonder geroepenen kennis te maken. Daarnaast werkt de afdeling samen met en verwijst zij door naar het grootseminarie Rolduc en diverse kloosters en congregaties in Limburg.

INTERESSANTE LINKS

Wie meer wilt weten over roeping of levensoriëntatie, kan ook eens kijken op onderstaande links.