Wat vieren we van 9 t/m 15 juni 2024?

Geplaatst op: 05-06-2024

Antonius, beste vrind…

Het leuke van katholieke tradities is dat ze vaak heel praktische oplossingen bieden voor alledaagse problemen. Want is er nu niet eens iets kwijt? Geen nood de heilige Antonius biedt uitkomst. Hij is de patroonheilige voor verloren zaken. Rowwen Hèze heeft er zelf ooit een mooi liedje over geschreven, met de prachtige zin: ‘Soms is beter iets moois te verlezen dan dat je het nooit hebt gehad!’ Dat zijn de betere teksten.

Hoe komt die Antonius nu aan zijn patronaatschap? En waarom wordt hij Antonius van Padua genoemd, want komt hij helemaal niet vandaan? Antonius leefde van 1195 tot 1231. Hij heette aanvankelijk Fernando en was afkomstig uit de Portugese hoofdstad Lissabon. Aanvankelijk werd hij augustijner monnik. Maar hij raakte geïnspireerd door de nieuwe orde van de minderbroeders van Sint-Franciscus. Via Noord-Afrika kwam hij uiteindelijk in Italië terecht. Daar werd zijn talent om te preken ontdekt. Toen de gelovigen van Rimini niet wilden luisteren, preekte hij zelfs voor de vissen.

Antonius overleed in 1231 in Padua op 36-jarige leeftijd. Binnen aan jaar werd hij heilig verklaard. Zijn charismatische persoonlijkheid was er de oorzaak van dat vele wonderverhalen over hem de ronde deden. Zo zou het Kind Jezus aan hem verschenen zijn en voorspelde hij dat een ezel liever in aanbidding voor de Heilige Hostie neerknielde dan zich te goed doet aan een baal hooi. Maar de meeste mensen is hij vooral bekend als de heilige die je moet aanroepen om verloren (gewaande) zaken terug te vinden. Dat laatste heeft hij waarschijnlijk te danken aan de gave die hij zou hebben gehad om geamputeerde ledematen weer terug te zetten aan het lichaam van verminkten. Zoals gezegd: een praktische heilige.

In Limburg zijn verschillende kerken en kapelletjes aan de Heilige Antonius gewijd. Onder meer in Kerkrade en Blerick wordt elk jaar een Antoniusnoveen gehouden.

Illustratie: Antonius preekt tegen de vissen. Schliderij in de Antoniusbasilek in Rome.