Wat vieren we van 5 t/m 11 mei 2024?

Geplaatst op: 26-04-2024

Kruisdagen en Limburgse heiligen

Het wordt een week vol mooie kerkelijke tradities. Eerst zijn er de ‘Kruisdagen’. Dan vieren we de Hemelvaart van Christus. En ook nog eens het feest van maar liefst vier Limburgse heiligen en zaligen.

Wat zijn kruisdagen?

De katholieke kerk kent tal van feesten, gebruiken en tradities. Sommige spreken nog steeds tot de verbeelding en andere zijn wat meer naar de achtergrond verdwenen. Een voorbeeld van zo’n wat minder bekende, maar niet helemaal verdwenen traditie is de viering van de kruisdagen.

Dit zijn de drie dagen (maandag, dinsdag en woensdag) vóór Hemelvaart. Op deze dagen trekt een zogeheten ‘kruisprocessie’ langs de akkers en velden om zegen te vragen over de vruchten van de aarde. De kruisdagen worden waarschijnlijk zo genoemd, vanwege de traditie om in de processie een kruis mee te dragen.

De kruisdagen werden rond het jaar 475 in Frankrijk ingesteld door bisschop Mamertus van Vienne (vlakbij Lyon) om Gods hulp te vragen in tijden van rampen. Mamertus is ook een van de ijsheiligen. Later kregen deze bid- en boeteprocessies in de lente vooral de functie van bidden om een goede oogst en bescherming van de arbeiders in het veld. In de Middeleeuwen werd de traditie in de hele kerk overgenomen. Op een aantal plaatsen in Limburg worden deze kruisprocessies nog steeds gehouden. Het is gebruikelijk om tijdens de kruisdagen te vasten als voorbereiding op het feest van Christus’ Hemelvaart.

Hemelvaart

Het belangrijkste feest deze week is natuurlijk Hemelvaart. Meer info hierover

Limburgse heiligen

Dan staan er deze week maar liefst drie heiligen en een zalige op de kalender die een duidelijk aanwijsbare link met Limburg hebben. Hun feesten vallen ook nog eens op dezelfde dag: woensdag 8 mei.

De heiligen Wiro, Plechelmus en Otger waren Ierse missionarissen die in de 8e eeuw in de lage landen het geloof kwamen verkondigen. Zij vestigden zich – minstens voor enige tijd – in een klooster op de Petrusberg, even ten zuiden van Roermond. Later ontstond op die plek Sint-Odiliënberg. Dat het dorp een prachtige kerk heeft, die zich ook basiliek mag noemen, is mede aan deze heiligen te danken.

Sinds 2018 wordt op dezelfde datum – 8 mei – ook het feest gevierd van de zalige Clara Fey. Zij kwam uit Aken en was in de 19e eeuw de stichteres van de congregatie van de Zusters van het Arme Kind Jezus. Vanwege antireligieuze wetten tijdens de zogeheten Kulturkampf moest zij Duitsland verlaten en vestigde zich vlak over de grens in Simpelveld. Van daaruit stichtte zij het ene klooster na het andere, vaak in combinatie met scholen en kindertehuizen. Na haar dood lag Clara Fey ook geruime tijd op het kloosterkerkhof in Simpeveld begraven. Inmiddels is haar lichaam teruggebracht naar Aken. In het voormalige Moederhuis in Simpelveld is nu een museum met prachtige door de zusters gemaakte religieuze kunst ondergebracht.

Foto: Kruisprocessie door het Heuvelland in 2015