Wat vieren we van 10 t/m 16 september 2023?

Geplaatst op: 06-09-2023

Kruisverheffing

De meeste kerkelijke feesten draaien om een heilige. Een enkele keer gaat het om een gebeurtenis of een voorwerp. Het feest van Kruisverheffing is zo’n feest, waarop een voorwerp centraal staat: het kruis. Het feest wordt gevierd op 14 september en gaat terug tot de zogeheten Helenalegende.

Deze beschrijft hoe de heilige keizerin Helena – de moeder van keizer Constantijn de Grote – rond het jaar 325 in een visioen de opdracht kreeg om naar Jeruzalem te gaan en daar het kruis te vinden waaraan Christus gestorven was. Haar reis werd een ware triomftocht. Ze stichtte diverse kerken, ze vond de relieken van de Drie Koningen, die zich nu al vele eeuwen in de Dom in Keulen bevinden. Haar belangrijkste vondst was die van het graf van Christus, waarboven later de Heilig-Grafkerk werd gebouwd, en van delen van het Heilig Kruis. Helena nam de overblijfselen van het kruis deels mee naar Constantinopel en naar Rome. In Rome worden ze bewaard in de basiliek van Santa Croce in Gerusalemme.

De herdenking van de Heilig-Kruisvinding werd al snel een liturgisch feest. De datum van 14 september werd gekozen, omdat 13 september de wijdingsdag is van de Heilig-Grafkerk. Daags erna wordt het Heilig Kruis vereerd als teken van verlossing van de mensheid. In het verleden werden op die dag in de liturgie ook letterlijk kruisbeelden omhooggehouden om ze aan het volk te tonen. Vandaar de naam 'Kruisverheffing'. Een afgeleide van dit ritueel is nog steeds aanwezig in de liturgie van Goede Vrijdag.