Inspiratiemiddag ‘De Missie van kerkmuziek’

Geplaatst op: 18-08-2024
Alt Text

De ‘Missie van de kerkmuziek’ stond dit voorjaar centraal tijdens een landelijk symposium in Den Bosch. Op zaterdag 12 oktober krijgt deze een regionaal vervolg in Sittard tijdens een inspiratiemiddag voor Limburgse koren, dirigenten, organisten, jonge kerkmusici, priesters, kerkbestuurders & cantores (voorzangers).

Over de stand van zaken in (kerk-)korenland is al veel gezegd en geschreven. Voor wie er zorg voor te dragen heeft, leven er nogal wat uitdagingen. Veel is aan verandering onderhevig, maar het enthousiasme blijft: zolang er christenen zijn, zal er ook gezongen worden! Tijdens de landelijke bijeenkomst in Den Bosch zijn hierover veel zinnige dingen gezegd. De Dienst Liturgie en Kerkmuziek en de Gregoriusvereniging willen de ervaringen van die middag graag delen met velen die in het bisdom Roermond actief zijn in de liturgie.

Tijdens de bijeenkomst in Sittard wordt teruggeblikt op het symposium van dit voorjaar en gezocht naar antwoorden op de vraag wat dit betekent voor de liturgische muziek in Limburgse parochies: Wat is de missie en welke kansen zijn er? Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de plaats en rol van de cantor in de liturgie, aan toegankelijk zangmateriaal en worden de activiteiten van de Gregoirusvereniging voor het seizoen 2024/2025 gepresenteerd. Tijdens de inspiratiemiddag wordt ook de hymne voor het Jubeljaar 2025 gepresenteerd. De middag wordt afgesloten met een kort gezongen gebed in de kerk van Overhoven.

Locatie: Wijksteunpunt/ontmoetingsplek Gelderhof, Gelderhof 1, 6136 CC Sittard. Parkeren kan gratis op de Geldersestraat en omgeving.

Voor deelname aan de dag wordt een vrije bijdrage gevraagd.

Lees ook

Vijf bijeenkomsten stemvorming voor zangers

Opnieuw wordt er weer een serie stemvormingsbijeenkomsten aangeboden onder leiding van Vincent Kusters. De cursus vindt plaats op vijf maandagochtenden in september, oktober en november in Venray.

Liturgische vorming 2024-2025: Oude Limburgse gebruiken & volksgeloof

In de cursusreeks ‘Liturgische vorming’ staan dit seizoen oude Limburgse gebruiken volksgeloof centraal. Vormen zij het einde van een tijdperk of bieden ze nieuwe kansen? Dat is de vraag die in zes bijeenkomsten wordt gesteld. De cursus wordt gegeven op twee locaties: in Gulpen en in Venray.

Practicum 'Onderhoud en beheer van kerkorgels'

Om kerkmusici en kerkbesturen meer inzicht te geven in het onderhoud van een kerkorgel biedt de Sint-Gregoriusvereniging op zaterdag 19 oktober in Sittard een practicum ‘Onderhoud en beheer van kerkorgels’ aan. Deze wordt verzorgd door Daniël Jansen, organist en orgelbouwer.

Vormingsbijeenkomsten lectoren Noord-Limburg

Half september start in Venray een serie vormingsbijeenkomsten voor lectoren uit Noord-Limburg. Het gaat om drie avonden waarop aandacht wordt besteed aan een globaal theoretisch kader bij het liturgische dienstwerk van de lector. Maar er is ook veel aandacht voor praktische oefening aan de hand van de lezingen, zoals lectoren die voordragen.