Studiedag Musica Gregoriana

Geplaatst op: 17-10-2024
Alt Text

Op zaterdag 14 december houdt de werkgroep Musica Gregoriana van de Sint-Gregoriusvereniging weer een studiedag. De gezangen die dan aan de orde komen zijn bekende en minder bekende liederen uit de liturgische periode Advent en Kerstmis.

Volgens oud gebruik is de Advent het begin van het kerkelijk jaar, een periode die begint op de zondag die zich het dichtst bij het feest van H. Andreas (30 november) bevindt en die vier zondagen omvat. Gedurende de Advent worden gelovigen aangespoord om zich waardig voor te bereiden op het vieren van de komst van de Heer. De Advent geeft ook uitdrukking aan een verlangen naar zuiverheid, naar onschuld, naar vrede, naar God. Dat verlangen komt onder meer tot uitdrukking in de openingspsalm van de Adventstijd. Gregoriaans is niet alleen een schat aan gezangen, maar ook een bron van verwondering, onderzoek, vreugde en inspiratie.

De studiedag wordt afgesloten met een Adventsconcert door de Schola Cantorum van het Ward-Instituut, die dit jaar 60 jaar bestaat. Alleen bij voldoende deelnemers kan de studiedag doorgang vinden. Om logistieke problemen te voorkomen, verzoekt de werkgroep belanstellenden om zich tijdig aan te melden.

De studiedag wordt gehouden bij het bisdom aan de Swalmerstraat 100 in Roermond. Het programma duurt van 10.30 uur tot 16.00 uur, aansluitend wordt in de Caroluskapel op hetzelfde adres het Adventconcert uitgevoerd. Kosten voor de deelname aan de dag € 20,-

Vijf bijeenkomsten stemvorming voor zangers

Opnieuw wordt er weer een serie stemvormingsbijeenkomsten aangeboden onder leiding van Vincent Kusters. De cursus vindt plaats op vijf maandagochtenden in september, oktober en november in Venray.

Liturgische vorming 2024-2025: Oude Limburgse gebruiken & volksgeloof

In de cursusreeks ‘Liturgische vorming’ staan dit seizoen oude Limburgse gebruiken volksgeloof centraal. Vormen zij het einde van een tijdperk of bieden ze nieuwe kansen? Dat is de vraag die in zes bijeenkomsten wordt gesteld. De cursus wordt gegeven op twee locaties: in Gulpen en in Venray.

Practicum 'Onderhoud en beheer van kerkorgels'

Om kerkmusici en kerkbesturen meer inzicht te geven in het onderhoud van een kerkorgel biedt de Sint-Gregoriusvereniging op zaterdag 19 oktober in Sittard een practicum ‘Onderhoud en beheer van kerkorgels’ aan. Deze wordt verzorgd door Daniël Jansen, organist en orgelbouwer.

Inspiratiemiddag ‘De Missie van kerkmuziek’

De ‘Missie van de kerkmuziek’ stond dit voorjaar centraal tijdens een landelijk symposium in Den Bosch. Op zaterdag 12 oktober krijgt deze een regionaal vervolg in Sittard tijdens een inspiratiemiddag voor Limburgse koren, dirigenten, organisten, jonge kerkmusici, priesters, kerkbestuurders & cantores (voorzangers).